پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

مستند حضرت آیت الله العظمی شهیدی به روایت آیت الله سیدمحمد تقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز دامت برکاته پخش شده از شبکه سهند سیمای آذربایجانشرقی

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: روز جهانی قدس، نماد استکبارستیزی، وحدت و حمایت از مردم مظلوم فلسطین فارغ از نژاد، مذهب، ملیّت و گرایش های سیاسی است.
 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس ترتیب یافت، اظهار داشت: در طول بیش از شش دهه گذشته افراد بسیاری دم از آزادی قدس شریف زده‌اند، اما هیچ کس به اندازه امام راحل در این مسیر مقام و استوار نبوده است.
وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره مسیر امام خمینی در موضوع فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی را تداوم بخشیده است، خاطرنشان کرد: تاریخ ثابت کرده، هر کسی که حتی اندکی میان عمل و گفتارش فاصله داشته باشد، میان مسلمانان جهان خود را سرخورده کرده است.
آیت الله آل‌هاشم ادامه داد: با فرمان تاریخی امام خمینی(ره) نهضت اسلامی بزرگ و گسترده‌ای برای رهایی مردم فلسطین از یوغ مستکبران راه‌اندازی شده است و این مهم محقق نخواهد شد مگر به دست خود مسلمانان، هرگونه امیدواری به قدرت های بزرگ و وابسته راه به جایی نخواهد برد.
وی با تأکید بر این‌که قدس، قبله اول مسلمانان جهان و کانون اتحاد اهل توحید است، گفت: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، نماد استکبارستیزی و مجمع عظیم برائت آزادگان جهان از زورگویی و کودک کشی دژخیمان صهیونیستی، فارغ از نژاد، مذهب، ملیّت و گرایش های سیاسی است.
آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که مردم در این همایش بزرگ بین المللی با مشت های گره خورده و صف های بهم فشرده، از توحش و نسل کشی رژیم صهونیستی و حامیان آن اعلام انزجار می کنند، افزود:  بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری؛ اشغال فلسطين از سوی رژيم غاصب صهيونيستي خسارت بزرگي را بر جهان اسلام تحميل كرده و زخم مهلكي را بر پيكر مسلمانان وارد آورده است.
وی با ابراز تأسف از سکوت ننگین مدعیان دروغین حقوق بشر در قبال نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین گفت: داعیه داران صلح جهانی و دنیای عاری از خشونت، چشم های به ظاهر حقیقت بینشان را به نسل کشی ها، غارت ها، قتل و تجاوزها و اشغالگری های سفاکان صهیونیست بسته اند.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که قدس، به عنوان سمبل امت واحده، قلب مسلمین جهان را بهم گره زده است، تصریح کرد: شهرک سازی های نامشروع در اراضی فلسطینی و ادامه اشغالگری، نمی تواند رویای واهی و افسانه ای ارض موعود را برای صهیونیزم غاصب به ارمغان بیاورد./



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم تشریح کرد: آثار اجتماعی روزه داری/ رمضان ماه آشتی انسان با خداست

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز ماه مبارک رمضان را ماه آشتی انسان با خدا دانست و گفت: انسان در دنیای ماشینی و پر مشغله امروز فرصت صحبت كردن با خدا را كمتر پیدا می كند و ماه رمضان بهترین فرصت برای تقویت ارتباط بنده با خداست.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به برکات اجتماعی ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان برای مسلمان روزه دار آثار و فواید آشكار و پنهان بسیاری دربردارد، آداب ماه مبارک رمضان در ابعاد عبادی به مناجات و راز و نیاز خلاصه نمی شود و دستگیری از نیازمندان و تجدید دیدار با خویشاوندان از جمله آداب این ماه مبارک است.

وی با اشاره به اینکه روزه علامت مسلمانی است، تصریح کرد: مردم در این ماه نسبت به هم مهربانتر هستند و حقوق همدیگر را بیشتر رعایت می كنند، انسان هر چقدر هم از نظر اعتقادی قوی باشد باز هم احتیاج به زمان یا مكانی دارد كه با همنوعان خود در تعامل آشكار اخلاقی و اعتقادی باشد.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه میزان جرائم به میزان زیادی در ماه رمضان كاهش می یابد، عنوان کرد: ماه مبارک رمضان، ماه ارتباط مستقیم بین خود و خدای خود است، خودت قاضی و پلیس خویش هستی، بدون سیاست و دروغ، اگر خطا كنی یا احسان، درون خودت را نشان داده ای.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای تقویت رابطه بنده و خداست، گفت: روی آوردن بیشتر مردم به مساجد و رونق مجالس مذهبی از برکات ماه مبارک رمضان است. ماه رمضان ماه آشتی انسان با خداست، چرا که انسان در دنیای ماشینی و پر مشغله امروز فرصت صحبت كردن با خدا را كمتر پیدا می كند.

وی با اشاره به تاثیر روزه در درمان عادت هادی غلط شخصي و اجتماعي، تصریح کرد: روزه عامل بسيار موثري در ترك عادت‏ های غلط به شمار مي‏ رود. روزه زنجيرها را باز کرده و به آدمي گوشزد مي‏ كند كه عادت‏ هايش اموری اصيل و طبيعي نیستند، بلكه چيزهايي هستند كه نفس، بر انسان تحميل كرده و يا در شرايطي مجبور به آنها شده است.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: وقتي اين حالت در انسان رشد پيدا كرد، به تدريج قدم را فراتر گذاشته و به درمان عادت های غلط اجتماعي مي‏ پردازد و این یکی از اثرات فردی و اجتماعی روزه داری است.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم: صندوق های رأی سنگرهای دفاع از انقلاب و نظام اسلامی اند

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: اساس در انتخابات مشارکت، رقابت، سلامت، انتخابی آگاهانه و از سر بصیرت است که اگر این ها محقق شد عزت و غرور ملی محقق می شود.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با مهم برشمردن حضور مردم در انتخابات اظهار داشت: حضور گسترده مردم در پای صندوق‌ های رأی، افزایش قدرت نرم و اقتدار نظام اسلامی را در عرصه ‌های داخلی و بین ‌المللی به دنبال دارد.

وی با بیان این که مردم باید برای خلق یک حماسه دیگر آماده شوند و نقش سازنده و تأثیرگذار خود را در این دوره از انتخابات نیز به نمایش بگذارند، افزود: همان مقدار که انتخاب اصلح اهمیت دارد، میزان مشارکت مردم در آینده اقتصادی و سیاسی و امنیتی کشور نیز مؤثر خواهد بود.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: حضور میلیونی و مسئولانه و آگاهانه مردم در پای صندوق‌ های رای در چنین شرایطی که استکبار چشم طمع به انقلاب اسلامی و خاک کشور دارند، بزرگ ترین پاسخ دندان شکن به دشمنان است.

وی با اشاره به قدرت واقعی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مردم فهیم ایران بارها و در طی این چهار دهه نشان داده اند که آن ها به خوبی می دانند در چه شرایط حساسی قرار داریم و در چنین موقعیت هایی، با حضور خود، قدرت واقعی انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشیده اند.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه شرکت در انتخابات موجب غرور ملی می شود، گفت: اساس در انتخابات مشارکت، رقابت، سلامت، انتخابی آگاهانه و از سر بصیرت است که اگر این ها محقق شد عزت و غرور ملی محقق می شود.

امام جمعه موقت تبریز در پایان شرکت در انتخابات را یک وظیفه دینی و ملی دانست و گفت: صندوق های رأی سنگری برای حمایت از نظام و جامعه اسلامی و انقلاب است و سرنوشت کشور با انتخابات رقم خورده و شرکت در انتخابات وظیفه الهی، ملی و انسانی است.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم در گفتگو با «حوزه»: اندیشه های شهید مطهری در حوزه های علمیه تبیین شود

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: شهید مطهری برای نسل جدید انقلاب و نجات آن ها از ورطه مکاتب غربی و التقاطی و ایجاد تحرک انقلابی نقش بسزائی ایفا کرد و باید اندیشه های ایشان در جامعه به ویژه حوزه های علمیه تبیین شود.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به جایگاه شهید مطهری، گفت: این عالم برجسته برای نسل جدید انقلاب و نجات آن ها از ورطه مکاتب غربی و التقاط و ایجاد تحرک انقلابی نقش بسزائی ایفا کرد و در این راه نیز به شهادت رسید.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این که شهید مطهری از اندیشمندان و فیلسوفان معاصری است که در تکوین تفکر نسل جدید انقلاب اسلامی نقش موثری داشت، ابراز داشت:  تفکر شهید مطهری، با گذشت چند سال از شهادت ایشان، هنوز هم نو و کاربردی است و برای نسل آینده نیز می تواند اثربخش باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز نیازمند تبیین تفکر متفکرانی همچون شهید مطهری هستیم، خاطرنشان کرد: تفکر و شخصیت شهید مطهری باید در حوزه های علمیه تبیین شده و سپس با تربیت طلاب و مبلغان، در جامعه و به ویژه در بین دانش آموزان و دانشجویان تبلیغ شود.

آیت الله آل هاشم عنوان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و استکبار، از گسترش تفکر شهید مطهری در جامعه نگران بودند که دست به ترور ایشان زدند و امروز نیز دشمنان از تکرار چنین تفکراتی در انقلاب اسلامی ایران بیم دارند.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم در گفتگو با «حوزه» تشریح کرد: درس های مهم بعثت پیامبر اعظم(ص) برای جامعه امروز

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز درس های مهم بعثت پیامبر اکرم(ص) را برای جامعه امروزتشریح کرد و گفت: در مدت رسالت پیامبر(ص)، هیچ گاه یاس و ناامیدی در چهره ایشان قابل مشاهده نبود.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، عنوان کرد: یکی از درس‌ های مهم بعثت این است که نباید هیچ وقت مأیوس بود، پیامبر اسلام(ص) نیز تمام دشمنی‌ ها از خویشان و نزدیکان و غریبه‌ ها را تحمل کرد، اما طی ۲۳ سال توانستند عده بسیاری را جذب دین اسلام کنند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در ۴۰ سالگی مبعوث به نبوت شدند و تا ۲۳ سال بار سنگین نبوت را با تمام رنج‌ ها به دوش کشیدند، در این مدت در وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) به هیچ عنوان یاس و ناامیدی قابل مشاهده نبود.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: استقامات در مقابل تهدید های توخالی و عدم اعتماد به دشمن از مصادیق درس هایی است که می توان از بعثت گرفت.

آیت الله آل هاشم در ادامه با اشاره به فلسفه و اهداف بعثت پیامبر اسلام(ص)، خاطرنشان کرد: جهان عرب در آستانه بعثت حضرت رسول اکرم(ص) در بحران قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق ضعفا و محرومان، فساد و بی بند وباری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره، دوری از اخلاق و انسانیت تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفته بود.

وی با تشریح وضعیت جامعه پیش از بعثت پیامبر(ص)، افزود: پیش از بعثت، منطقه جزیره العرب و به ویژه شهر مکه از منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، بدترین وضع را تحمل می کرد. بت پرستی اعراب و وضعیت اسفبار دختران و زنان که از حقوق اساسی خود محروم بودند، وضعیت جامعه را به انحطاط کشانده بود.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه واقعه بعثت، جایگاه ویژه ای در فرهنگ مسلمانان دارد، عنوان کرد: بعثت نقطه آغازین دین اسلام است، دینی که در سال های نخست خود با اندک پیرو و در شرایط سختی آغاز شد، اما با مبعث پیامبر اکرم(ص) در سراسر جهان انتشار یافت و این توسعه یافتگی تا به امروز نیز ادامه دارد.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: حضرت محمد(ص) به فرمان خداوند متعال مامور شد تا مردم را به سوی پروردگار فرا بخواند و ایشان نیز این رسالت بزرگ را انجام دادند.

 

 

وی در ادامه به اهداف بعثت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: نخستین و اساسی ترین هدف بعثت پیامبران، دعوت به توحید و یکتاپرستی و نفی هرگونه شرک و طاغوت است.

آیت الله آل هاشم افزود: از دیگر اهداف مبعث پیامبر اکرم(ص) که در قرآن کریم نیز اشاره شده، بحث اسوه و الگو بودن پیامبر(ص) برای تمام مردم است. در قرآن آمده که‌ ای بشریت، پیامبر برای شما بهترین اسوه و الگو در اخلاق و مسائل تربیتی است.

امام جمعه موقت تبریز همچنین عنوان کرد: مهم ترین کار پیامبران الهی، از میان بردن ارزش های جاهلی و کاذب و معیارهای نادرست و جایگزینی ارزش های الهی است؛ یکی دیگر از مهم ترین هدف های بعثت پیامبران، اقامه قسط و عدل در جامعه است، پیامبران مبعوث شدند تا با اجرای احکام الهی، زندگی بشری را رنگ الهی بزنند.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه اولین مفسر قرآن کریم، خداوند است، ابراز داشت: پس از خداوند، این جایگاه در اختیار پیامبر اکرم(ص) است و یکی از مسئولیت‌ ها و ماموریت‌ ها که در حوزه نبوت قرار می ‌گیرد، بحث تفسیر و تشریح قرآن کریم و بیان مبهمات و محکمات و متشابهات و امثال آن‌ ها است.

آیت الله آل هاشم همچنین با تاکید بر اینکه خداوند با بعثت پیامبران، با انسان ها اتمام حجت کرده است تا عذر و بهانه ای برای آنان وجود نداشته باشد، عنوان کرد: عقل انسان، پیامبر درونی و یکی از دو حجت خداوند است، ولی فعالیت های عقلی، خالی از تردید و شک نیست، براین اساس است که قرآن فرموده است: ما هرگز قومی را مجازات نمی کنیم، مگر اینکه پیامبری مبعوث کرده باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) مبعوث شد تا کار ناتمام پیامبران پیشین را به کمال برساند و برنامه کاملی برای انسان به ارمغان بیاورد.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز:
حل مشکلات مردم جنوب کشور در اولویت کاری مسؤولان باشد
آیت الله آل هاشم گفت: رسیدگی به مشکلات مردم و پرهیز از اشتغال به مسائل غیرضروری وظیفه مسؤولان است که باید جدی گرفته شود.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به حوادث دلخراش مناطق جنوب کشور، اظهار داشت: مردم در پی حوادث طبیعی سیل و برخی حوادث حاصل از گرد و غبار در جنوب کشور دچار مشکلات بسیاری شده اند.

وی با بیان اینکه این حوادث موجب سختی و مشکلات فراوانی برای مردم جنوب کشور شده است و باید مسؤولان رسیدگی لازم را انجام دهند، تصریح کد: این گونه حوادث دلخراش انسان را دچار ناراحتی و سختی می کند که باید مورد توجه جدی برای حل مشکلات قرار گیرد.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر رفع مسأله ریزگردها در خوزستان، ابراز داشت: این مسأله نه تنها مشکلات بسیاری را برای مردم این استان به وجود آورده است و سبب قطعی برق شده است سلامتی مردم را که مهم ترین نعمت الهی است را مورد خطر قرار داده است و اقتصاد این استان را با مشکلات بسیاری روبه رور کرده است.

وی از جمله وظایف حکومت ها را رسیدگی به مشکلات مردم و رفع آنها دانست و ابراز داشت: مردم خوزستان در این هوای سرد با مشکلاتی چون قطعی برق مواجه شده اند، بنابراین این مشکلات باید خواب از سر مسؤولان بپراند و تا حل این معضل بزرگ در خوزستان تلاش خود را مضاعف کنند.

آیت الله محمد تقی آل هاشم با اشاره به مشکلات مناطق سیل زده جنوب کشور ضمن هم دردی با مردم این مناطق، ادامه داد: کمک به مردم به ویژه مردمی که در مشکلات قرار دارند یک وظیفه و مسؤولیت بزرگ است، سیل یک بلای طبیعی است که گریبان مردم جنوب را گرفته است و تا حد توان باید یاری به آنها از سوی مردم صورت گیرد.

وی با تأکید بر کمک رسانی و حل مشکلات این مردم توسط نهادهای مربوط، خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات مردم از سوی مسؤولان یک ضرورت و مسؤولیت خطیر است و باید مورد توجه قرار گیرد، نباید مسائل حساس کشور متوجه برخی موضوعات کم اهمیت شود.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه انتخابات و مسائل مربوط به آن باید موکول به زمان خود شود و نباید پیش از موعد مقرر آن به فکر این امر افتاد و از مشکلات اساسی مردم غفلت کرد، تصریح کرد: مشکلات مردم اگر امروز حل نشود به طور قطع در آینده مورد بازخواست خواهیم بود.

وی الصاق مشکلات به گذشته از مصائب مردم نخواهد کاست، ابراز داشت: باید با درک مشکلات مردم آنها را رفع کرد، به جای آن که مسأله ریزگردها به گذشته ارتباط داده شود امروز این مشکلات رفع و موانع حل گردد تا دیگران نیز ما را مقصر ندانند، باید با همدلی این مشکلات حل شود.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

شکست ستون فقرات رژیم پهلوی

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به نقش روحانیت در حرکت مردمی تبریز در ۲۹ بهمن ابراز داشت: قيام گسترده مردم تبریز در ۲۹بهمن، نشان داد که روحانيت قدرت عظيمی است که می تواند به خاطر خداوند، مردم را برای انجام تکليف الهی به خيابان ها بکشاند.

وی افزود: اين قيام که امام خمينی(ره) آن را قيام همگانی مردانه در مقابل ظلم و بيداد خواند نشان داد که اين فقط حضور انبوه آحاد مردم است که می تواند عظيم ترين هيجانات و حماسه ها و نهضت ها را در خفقان آميزترين شرايط خلق کند.

آیت الله آل هاشم با تاکید بر اینکه قیام مشروطیت و نهضت تنباکو با رهبری و هدایت علمای این سرزمین، باعث حضور مردم آذربایجان برای دفاع از کیان و خاک ایران شد، تصریح کرد: مبارزات مردم آذربایجان علیه بیگانگان در طول تاریخ نشان دهنده غیرت دینی بوده و شجاعت آنهاست که همیشه پشتیبان و حامی ولایت فقیه و روحانیت بودند.

امام جمعه موقت تبریز، قیام ۲۹بهمن تبریز را از دیگر ثمرات مبارزات ملت آذربایجان برشمرد و عنوان کرد: قیام مردم تبریز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و مردم آذربایجان در این قیام برای انقلاب اسلامی ایران سنگ تمام گذاشتند تا اینکه ستون فقرات رژیم پهلوی با این قیام شکسته شد.

وی تاکید کرد: مردم قهرمان تبریز و آذربایجان، از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، آمادگی خود را جهت پای بندی به آرمان های انقلاب اسلامی با خون خود اعلام کرده اند، این مردم در عصر حاضر نیز باید با تبعیت از ولی فقیه، گوش به فرمان منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند.

 

آیت الله آل هاشم ادامه داد: مردم دلاور آذربایجان، باید با حفظ و استمرار بصیرت سیاسی و آگاهی مذهبی و روشن بینی تاریخی خود، همواره نسبت به توطئه دشمنان آگاه باشند و مثل همیشه نقش تاثیرگذار خود را در انقلاب اسلامی ایفا کنند.



تاريخ : 22 / 11 / 1395برچسب:, | 14:27 | نویسنده : میثم

 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم گفت: مسؤولیت مسؤولان خدمتگزاری بی‌منت و صادقانه به مردم و صاحبان اصلی این انقلاب است.

آیت الله سید محمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز امروز در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به حضور پرشور اقشار مختلف مردم در این جشن ملی، اظهار داشت: امروز نیز هر ایرانی بر اساس وظیفه شرعی و با دلیلی محکم و ایمانی خلل ناپذیر در این راهپیمایی شرکت کرده است.

وی با بیان این‌که شرکت در راهپیمایی 22 بهمن تجدید عهد با آرمان های اسلام و انقلاب است، خاطرنشان کرد: حضور در این راهپیمایی تداعی کننده روزهای خوش پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال 57 و تجدید میثاق با آرمان های شهدا، امام راحل و انقلاب اسلامی است؛ پیام امروز ملت ایران، اتحاد و ایستادگی تا آخرین لحظه بر عهد و پیمان با نظام و انقلاب اسلامی است.

آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که ملت در این راهپیمایی نشان دادند که در پاسداری از ارزش های ناب اسلامی و انقلابی را همواره در صحنه حضور دارند، تصریح کرد: اتحاد بین آحاد مردم برای دفاع از ارزش های و‌ آرمان های انقلاب در این حضور به وضوح به نمایش درآمده و این از پیام های بزرگ انقلاب و نظام اسلامی است.

وی با بیان این‌که شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، فارغ از همه مشکلات و موانع نشان از دلبستگی و ایمان قلبی ملت بزرگ به انقلاب و نظام اسلامی است، گفت: رسالت ملت ایران ادامه راه امام و شهداست و مسؤولیت مسؤولان خدمتگزاری بی‌منت به صاحبان اصلی این انقلاب است، قدرشناسی از مردم همیشه در صحنه تنها با خدمتگزاری صادقانه محقق می شود.

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهدیدهای اخیر رییس جمهور جدید آمریکا، افزود: تهدیدها و تحریم های غرب و نظام سلطه تاکنون نتوانسته است خللی در ایمان ملت و حضور آن در صحنه های خطیر و حساسی چون راهپیمایی 22 بهمن به عنوان روز حماسه عظیم ملی، وارد کند.

وی پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی را رسالتی خطیر بر عهده همگان دانست و گفت: غربی‌ها بدانند که اعمال تحریم های غیر انسانی هیچ تاثیری بر نگرش و ایمان مردم ایران نسبت به نظام و دولت جمهوری اسلامی نداشته و ملت تا پای جانشان پای نظام و خون شهدا ایستاده اند.

 



تاريخ : 28 / 10 / 1395برچسب:, | 18:26 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 
امام جمعه موقت تبریز:

مسؤولان از حق مردم در برجام صیانت کنند

آیت الله آل هاشم گفت: مسؤولان و مذاکره کنندگان باید تا نهایت توان خود از برجام صیانت کنند و اجازه ندهند طرف مقابل به هر بهانه ای هر روز سخنانی بی ربط و اقدامات خلاف برجام انجام دهند، برجام نباید دستاویزی برای فشار بر ملت باشد و هر روز بهانه های جدیدی را شاهد باشیم.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان اینکه تاریخ شاهد آن است که کشور بارها از اعتماد به دشمن متضرر شده است، اظهار داشت: برجام نتیجه کار عجولانه و اعتماد به طرفهای مذاکره بود.

وی با اشاره به تاریخ سیاه بدعهدی ها و خیانت های آمریکا نسبت به ملت ایران، تصریح کرد: آمریکا بارها نشان داد که گفته های رهبر انقلاب در بی اعتمادی و بدعهدی آمریکا مطابق با واقع است و نباید رفع مشکلات کشور را به کسانی که قابل اعتماد نیستند گره بزنیم.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه وحدت و انسجام ملی حول محور ولایت است که کشور را از این شرایط خارج خواهد کرد، افزود: برجام بعد از گذشت یک سال از اجرایی شدن، نتیجه ملموسی برای کشور نداشت، بلکه شاهد بدعهدی های مکرر آمریکا و دور زدن برجام و تعهدات از سوی آنها بودیم.

وی با بیان اینکه لازم است مسؤولان و دولتمردان متوجه اقتصاد مقاومتی باشند و اقتصاد کشور را در توجه به داخل کشور شکوفا کنند، گفت: امروز بیکاری و مشکلات معیشتی مردم را رنج می دهد و از طرفی پدیده حقوقهای نجومی پا به عرصه می گذارد، نباید شاهد چنین موضوعاتی در یک کشور اسلامی باشیم.

آیت الله آل هاشم مبارزه با کالای قاچاق، خروج از اقتصاد تک محصولی، افزایش تولید، خرید محصولات داخلی و استفاده از ایده های جوانان متخصص در کشور را از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: باید متوجه باشیم تا زمانی که خود به فکر نباشیم دیگران نیز به فکر ما نخواهند بود.

وی افزود: زمانی که رهبر انقلاب فرمودند که به این مذاکرات خوش بین نیستم نباید تمام انرژی کشور صرف مذاکره به امید رسیدن به اقتصاد مترقی می شد، بلکه باید کشور و توان جوانان آن در مسیر اقتصاد و شکوفایی اقتصاد قرار می گرفت تا امروز شاهد مشکلات اقتصادی بیشتری نبودیم.

امام جمعه موقت تبریز خاطرنشان کرد: مسؤولان و مذاکره کنندگان باید تا نهایت توان خود از برجام صیانت کنند و اجازه ندهند طرف مقابل به هر بهانه ای هر روز سخنانی بی ربط و اقدامات خلاف برجام انجام دهند، برجام نباید دستاویزی برای فشار بر ملت باشد و هر روز بهانه های جدیدی را شاهد باشیم.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل‌هاشم:

حامیان داعش در آتش خودساخته گرفتار هستند
 
امام جمعه موقت تبریز گفت: سران کشور ترکیه با طناب پوسیده آل‌سعود در چاه افتاده اند و امروز راهی جز مبارزه جدی، واقعی و علنی با تروریست‌های تکفیری ندارد.

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به وقوع انفجارهای متعدد در کشور ترکیه همزمان با آغاز سال جدید میلادی اظهار داشت: مردم مسلمان ترکیه نباید تاوان سیاست‌های غلط دولتمردان خود را بپردازند.

وی با بیان این‌که سیاستمداران ترکیه به دلیل حمایت چند ساله از افراطی‌گری در منطقه اکنون خود گرفتار تحرکات تروریستی داعش شده‌اند، خاطرنشان کرد: سران کشور ترکیه با طناب پوسیده آل‌سعود در چاه افتاده است و امروز راهی جز مبارزه جدی، واقعی و علنی با تروریست‌های تکفیری ندارد.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که دیر یا زود آتش فتنه داعش دامن تمام حامیان غربی و عربی‌اش را خواهد گرفت، تصریح کرد: زمان آن رسیده که دولتمردان غرب‌زده و شیوخ مرتجع عربی منطقه دست از حمایت‌های جاهلانه از تروریست‌های تکفیری بردارند و به فکر وحدت امت اسلامی باشند.

آیت الله آل‌هاشم ادامه داد: اگر امروز شاهد انفجارهای متعدد و مرگبار در ترکیه هستیم، شکی نیست که طی روزهای آینده مشابه چنین حملات تروریستی را در دیگر کشورهای غربی حامی داعش شاهد خواهیم بود، طبیعی است که دود این آتش خودساخته غرب در منطقه به چشم همه مردم جهان خواهد رفت.

وی با بیان این‌که پدیده تروریسم ‌دولتی در غرب پرورش یافته و در برخی کشورهای منطقه‌ای رخنه کرده است، گفت: به یقین پاک کردن لکه چرکین با دستمال کثیف نه تنها منجر به بهبود وضعیت نخواهد شد، بلکه بر تشدید اوضاع کمک خواهد کرد، بنابراین بایستی دولت‌هادر مبارزه با تروریسم صادق باشند.

امام جمعه موقت تبریز در پایان با اشاره به این‌که نابودی کامل داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در جهان نیازمند عزم و اراده بین‌المللی است، افزود: مبارزه با داعش باید نه تنها در گفتار بلکه در عمل نیز نمود عینی داشته باشد، اگر غرب اراده‌ای برای مبارزه با داعش دارد، بایستی از جبهه مقاومت اسلامی حمایت کند.

 



تاريخ : 18 / 10 / 1395برچسب:, | 8:51 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت تبریز شرایط دشوار تبلیغ در زمان امامت امام حسن عسکری(علیه السلام)، بازداشت خانگی و زمینه سازی ایشان برای غیبت را تشریح کرد.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با تبریک سالروز میلاد امام حسن عسکری(علیه السلام) خاطرنشان کرد: دوران عمر ۲۹ ساله امام حسن عسکری(علیه السلام) را می توان به سه دوره مهم تقسیم کرد، ۱۳سال اول زندگی آن حضرت در مدینه گذشت، ۱۰سال در سامرا قبل از امامت بود و دوره سوم نزدیک ۶ سال امامت آن حضرت است که سه سال از دوران امامت خود را نیز در زندان سپری کردند.

وی تاکید کرد: امام حسن عسکری(علیه السلام) در عمر کوتاه خود و در مدت ۶ سال امامت، آثار مهمی از تفسیر قرآن و نشر احکام و بیان مسائل فقهی بر جای گذاشتند.

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) شرایط بسیار سختی بود، تقریبا همان شرایط پدرشان امام هادی(علیه السلام) را داشتند‌،‌ البته مشکلات و موانع دیگری نیز بر سر راه ایشان وجود داشت.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به محدودیت های امام حسن عسکری(علیه السلام) در دوران امامت اظهار داشت: اعمالی از سوی حاکمان غاصب عباسی شرایطی را برای امام حسن عسکری(علیه السلام) رقم زد تا به ظاهر نتواند مسئولیت علمی و اجتماعی امامت را به انجام برساند، بازداشت خانگی آن حضرت با هدف حذف هرگونه ارتباط با علویان بود اما بخشی از آن محدودیت سازی ها هم برای تولد حضرت مهدی(علیه السلام) صورت گرفت تا در صورت تولد، ایشان را به شهادت برسانند.

وی با اشاره به اینکه شناخت شرایط سخت زندگی امام حسن عسکری(علیه السلام) می تواند ما را برای بهره گیری از سبک زندگی در شرایط سخت آموزش دهد، عنوان کرد: با آنکه محدودیت هایی از سوی خلفای عباسی در حق ایشان اعمال شد و در بازداشت و حبس خانگی در پادگان نظامی بودند، اما آن حضرت همانند امام هادی(علیه السلام) از راه های گوناگون تلاش می کردند تا خط امامت را حفظ کرده و شیعیان را در آن راه مستقیم الهی حفظ کند.

آیت الله آل هاشم در ادامه در پاسخ به این پرسش که امام حسن عسکری(علیه السلام) چگونه مردم را با دوران غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آماده کردند، گفت: یکی از کارهای امام حسن عسکری(علیه السلام) این بود که مردم را برای پذیرفتن امام غایب آماده می کردند، زیرا قبل از این، همه امام را می دیدند و با امام صحبت می کردند و از این جهت مشکلی نداشتند اما بعد از سال ۲۶۰ هجری قمری مردم با نبود امام کم کم آشنا شدند و این آشنایی نیازمند زمینه سازی بود که حضرت این کار را انجام  دادند.

وی ادامه داد: یکی از آن زمینه سازی ها این بود که حضور امام حسن عسکری(علیه السلام) در میان مردم کمتر شد، مسئله عمدی هم بود که در نبود امام نیز می توان با امام ارتباط برقرار کرد، لذا بسیاری از افرادی که می خواستند خدمت امام عسکری(علیه السلام) برسند امام آنها را نهی می کرد و می فرمود شرایط فعلا مناسب نیست و اینگونه آن ها را برای دوران غیبت مهیا می کردند.

 



تاريخ : 23 / 7 / 1395برچسب:, | 14:36 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

مردم مراقب افکار و سنت های غلطی که دشمن دارد در عزاداری ها کرده است، باشند، چرا که دشمن به دنبال تحریف عزاداری هاست و به خاطر آن تشیع لندنی را ایجاد کرده تا به خیال خود ریشه اسلام و انقلاب را بزنند.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان اینکه یکی از اهداف امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: این واجب فراموش شده در شخصیت حضرت سیدالشهداء(ع) به طور ویژه متجلی شد.

وی، افزود: باید عوامل تقویت امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه شناسایی کرده و با رفع آنها، در صدد تقویت این مهم باشیم و بدانیم که احیای این مهم در حقیقت تبعیت عملی از حضرت امام حسین(ع) است.

امام جمعه موقت تبریز، افزود: برگزاری مراسمات عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) در حقیقت تعظیم شعائر الهی، زنده نگه داشتن امامت و ولایت و احیای ارزش های دینی استف اما باید توجه داشت که تمام عزاداری های ما باید در شان حضرت سیدالشهداء(ع) و به دور از خرافات باشد.

وی، افزود: حضرت امام حسین(ع) در حادثه عاشورا، بر همه مسلمانان جهان نشان دادند که اهمیت اسلام و احیای شعائر دینی از جان، مال و خانواده ارزشمند تر است و این مساله برای همه ما یک درس بزرگ است.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه امام حسین(ع) در حادثه عاشورا همه را به اسلام و حفظ ارزش های دینی دعوت کردند و در این راه هم به شهادت رسیدند، گفت: ما نیز باید به تبعیت از ایشان، خود، خویشان و جامعه را به حفظ ارزش های اسلامی دعوت کنیم.

وی در خاتمه، افزود: مردم مراقب افکار و سنت های غلطی که دشمن وارد در عزاداری ها کرده است، باشند، چرا که دشمن به دنبال تحریف عزاداری ها هستند و به خاطر آن تشیع لندنی را ایجاد کرده اند تا به خیال خود ریشه اسلام و انقلاب را بزنند.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: حوزه و روحانیت باید سبک زندگی امام حسین(ع) را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... تدوین و در جامعه تبیین کنند، چرا که زنده ماندن اسلام، به برکت حرکت سیدالشهداء (ع) است.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تبریز، با بیان اینکه امام حسین(ع) تمام هستی خود را فدای اسلام و ارزش های دینی کرد، ابراز داشت: حادثه عاشورا همانند یک دانشگاه بزرگ معرفتی بوده و آثار عشق و بندگی در آن متجلی شده است.

امام جمعه موقت تبریز افزود: حرکت امام حسین(ع)، حرکتی بود که موجب احیاء اسلام ناب شد و اسلام های من درآوردی و تقلبی را کنار زده و اسلام واقعی را به جهانیان معرفی کرد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) شهید راه امر به معروف، نماز و ارزش های دینی است و کسی که ادعای حسینی بودن دارد باید این مسائل در الویت های اصلی زندگی او قرار گیرد و به این دسته از امور توجه داشته باشد.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) در آن گرما و سختی جنگ، با اقامه نماز جماعت ظهر، مهم ترین پیام خود را که عبارت بود از احیای ارزش های دینی خصوصا نماز را به زیبایی به تصویر کشیدند.

استاد حوزه تبریز اضافه کرد: فرهنگ نماز و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نظامی که نشات گرفته از حادثه کربلا است باید به صورت ویژه مورد توجه عام و خاص قرار گیرد.

وی، یادآور شد: امام حسین(ع) به منزله چراغ فروزان هدایت بوده که هرکسی خودش را با ایشان پیوند دهد و سوار کشتی نجات ایشان شود، خیر دنیا و آخرت نصیبش شده و عاقبت به خیر خواهد شد.

آیت الله آل هاشم در خاتمه گفت: حوزه و روحانیت باید سبک زندگی امام حسین(ع) را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... تدوین کرده و آن را در جامعه تبیین کند، چرا که زنده ماندن اسلام، به برکت حرکت حضرت سیدالشهداء (ع) است.



تاريخ : 27 / 8 / 1395برچسب:, | 21:0 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه اربعین حسنی در حقیقت تداوم مکتب عاشورا و پیام رسان ارزشهای عاشورایی است، گفت: اربعین حسینی با این قدرت و ظرفیت می تواند پیام دشمن شکن، ظلم ستیز و عزت آفرین عاشورا را به جهان مخابره کند.
 

آیت الله آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان اینکه اربعین حسینی نماد قدرت و اقتدار شیعه در جهان است، اظهار داشت: استقبال ملت مسلمان ایران و جهان از این همایش بزرگ نشان از عمق نفوذ مکتب حسینی در جهان دارد.

وی راهپیمایی اربعین را نشان ارادت و دلدادگی ملت ایران و مسلمانان جهان به آستان اهل بیت(ع) دانست و گفت: دشمن از این سیل عظیم علافه مندان کربلای معلی و اربعین حسینی هراسان است و تمام تلاش خود را کرد تا این شور حسینی با این اجتماع عظیم در روز اربعین شکل نگیرد.

امام جمعه موقت تبریز اربعین حسینی را یک تجمع عظیم و دشمن شکن دانست که تداوم آن به فضل الهی عامل نابودی و اضمحلال رژیم صهیونیستی خواهد شد و ابراز داشت: این حرکت عظیم در جهان نظیر نداشته و ندارد، این اجتماع عظیم حسینی سبب خواهد شد تا گروه های تکفیری و رژیم کودک کش صهیونیستی به قعر چاه نابودی و هلاکت سقوط کنند.

وی با بیان اینکه اربعین حسنی در حقیقت تداوم مکتب عاشورا و پیام رسان ارزشهای عاشورایی است، ‌تصریح کرد: اربعین حسینی با این قدرت و ظرفیت می تواند پیام دشمن شکن، ظلم ستیز و عزت آفرین عاشورا را به جهان مخابره کند و در شناساندن عمق حرکت حسینی به مردم جهان بسیار مؤثر باشد.

آیت الله آل هاشم اربعین حسینی را نماد عزت، اقتدار و یک حرکت وحدت آفرین در جامعه اسلامی عنوان و تأکید کرد: این حرکت عظیم باید نشان دهد که اسلام و مسلمانان در اتحاد، اتفاق و نهایت قدرت قرار دارند، هدف اساسی دشمن همین افتراق و دشمنی در میان جامعه اسلامی برای تضعیف امت اسلام است.

وی با بیان اینکه پيام اربعين، يعني پيام صبر و مقاومت، پيامي كه اصلي ترين اثرش تجديد عهد با آرمان‌هاي بزرگ امام حسين(ع) است، بیان داشت: اربعین در حقیقت پیام آور و پیام رسان مکتب حسینی است، اربعین درس دلدادگی، حفظ آرمانها و مبارزه برای تداوم ارزشهای دینی و الهی  است.

امام جمعه موقت تبریز ترویج و تحکیم آرمانهای انقلاب اسلامی و عاشورای حسینی را یک وظیفه همگانی برای امت اسلام و جهان تشیع دانست و خاطرنشان کرد: مبارزه برای ترویج پیام ظلم ستیزی و دین مداری برگرفته از همین عاشورا و حرکتهای زینب کبری(س) است که به برکت وجود ایشان این مکتب زنده ماند.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: شخصیت فقهی علامه جعفری تحت الشعاع شخصیت فلسفی و تسلط استاد بر مباحث عقلی قرار گرفته است.

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت 25 آبان سالروز ارتحال علامه جعفری ترتیب یافت، اظهار داشت: تمامی آثار آن عالم فرزانه و فیلسوف مشرق زمین، نشان از عمق نگرش ایشان نسبت به مسائل علمی، تفسیری، ادبی و فقهی داشته است.

وی با بیان این‌که آثار علامه نیاز امروز جامعه به ویژه حوزویان است، خاطرنشان کرد: علامه محمدتقی جعفری در طول سال‌های زندگی خود آثار متنوعی را تالیف کرد که از آن میان می‌توان مجموعه 27 جلدی «ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه» و مجموعه 15 جلدی «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی» اشاره کرد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که علامه کتابی با عنوان «حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب» به دو زبان انگلیسی و فارسی دارد که حقوق بشر غربی را به چالش کشیده است، تصریح کرد: تمامی آثار علامه نشان از احاطه ایشان نسبت به علوم غرب و شرق دارد، ضمن این‌که ایشان در علوم اسلامی نیز جزء نوادر روزگار بوده اند.

وی نقد نظریات دیوید هیوم در چهار موضوع فلسفی، بررسی و نقد برگزیده افکار راسل، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، فلسفه دین، تحقیقی در فلسفه علم، فلسفه و هدف زندگی، مولوی و جهان‌بینی‌ها و شناخت انسان در تصعید حیات تکاملی را از دیگر آثار برجسته علامه جعفری دانست و گفت: نظریات علامه امروز نیز در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

آیت الله آل‌هاشم با اشاره به این‌که علامه محمدتقی جعفری به حق «علامه» بود، افزود: عنوان علامه به کسانی گفته می شود که در علوم مختلف تبحر و صاحب‌نظر باشند، که آیت الله جعفری شایسته این عنوان بود، چراکه ایشان عالمی فراتر از زمان خود و فقیهی آینده‌نگر در جهان اسلام است؛ در حقیقت آثار علامه جعفری گنجینه‌ ارزشمند جامعه حوزوی است.

وی با اشاره به این‌که شخصیت فقهی علامه تحت الشعاع شخصیت فلسفی و تسلط استاد بر مباحث عقلی قرار گرفته است، گفت: علامه جعفری در سنی به درجه اجتهاد رسید که بسیاری از طلاب در این سن دروس ابتدایی حوزه را می گذرانند و درجه اجتهاد خود را از حوزه علمیه نجف و از محضر استادانی چون آیت الله میلانی و آیت الله شاهرودی دریافت کرد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که سبک زندگی و ساده‌زیستی علامه جعفری نیز می تواند الگویی برای طلاب و جامعه حوزوی قرار گیرد، افزود: پوشش و کلام ساده ایشان همواره مورد تعجب روشنفکران، اندیشمندان و دانشمندان داخلی و خارجی بوده است.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که رحمت و برکتی بزرگتر از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) بر زمین نازل نشده است، گفت: پیامبر اسلام رحمتی برای تمام عالمیان و بشریت است.

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول به عموم مسلمانان و دوستداران پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام اظهار داشت: فضائل و برکات زیادی در ماه ربیع الاول وجود دارد که از مهم ترین آنها ولادت پیامبر اسلام و آغاز امامت حضرت حجت(عج) است. 

وی با تأکید بر این‌که رحمت و برکتی بزرگتر از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) بر زمین نازل نشده است، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام رحمة للعالمین است؛ بنابر این شایسته است در این ماه مبارک و فرخنده شخصیت بی‌بدیل رسول گرامی اسلام به جهانیان معرفی و به عنوان اسوه حسنه شناسانده شود.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که ربیع‌الاول ماه شادی و سرور مؤمنان است، تصریح کرد: متأسفانه‌ عده‌ای با خط‌گیری از عده‌ای افراطی وابسته به سرویس‌های انگلیسی و آمریکایی به دنبال بدعت‌گذاری نابجا در ایام مختلف هستند و این روزها تلاش دارند افراط و تفریط را در مجالس اهل بیت(ع) رایج کنند.

آیت الله آل‌هاشم تولی و تبری را جزء فروع دین مسلمانان دانست و گفت: ماه محرم و صفر را پشت سر گذاشتیم با اندوه و اشک و ناله، اشک ریختیم و با یاد اباعبدالله الحسین(ع) و کسب معرفت کردیم، اکنون وقت آن است که در ماه ربیع الاول سجده شکر به جای آوریم و به شکرانه نعمت رسالت و امامت به درگاه حضرت حق بندگی کنیم.

وی با بیان این‌که آثار رحمت الهی و ذخایر برکات خداوندی در ماه ربیع‌الاول پدیدار می‏‌شود و انوار جمال الهی بر زمین و زمینیان می‌تابد، افزود: ماه ربیع الاول همانگونه كه از اسم آن پیداست بهار ماه ها مى باشد؛ به جهت این‌كه آثار رحمت خداوند در آن پیداست و ذخایر بركات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که ماه ربیع الاول فرصتی برای شناخت سیره و سنت رسول گرامی اسلام است، گفت: این ماه فرصت مغتنمی برای شناخت اسلام ناب محمدی(ص) و پوشیدن لباس سربازی امام زمان(عج) است، اگر خود را محب اهل بیت عصمت و طهارت می دانیم، بایستی در مسیر قرآن و عترت گام برداریم.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز:

خصومت انقلاب با استکبار جهانی است/ ۱۳ آبان نشان خواهد داد دسیسه های دشمن نقش بر آب است

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه جهت گیری خصومت آمیز ایران اسلامی با استکبار است و با ملتها تعامل خوب و تأثیرگذاری دارد، گفت: انقلاب اسلامی با استکبار، سلطه گری و خوی جنایتکار استکبار که برای انسانها هیچ ارزشی قايل نیست، مخالف و در تضاد است و تا زمانی که آمریکا دست از این خوی خود برندارد این مبارزه ادامه خواهد داشت.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به مبانی استکبارستیزی در قرآن کریم، اظهار داشت: قرآن کریم استکبار را در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست طرح کرده و تمام این اقسام را مورد مذمت قرار داده است و مقابله با استکبار را ضروری می داند.

وی با اشاره اینکه نظام اسلامی ایران از آنجایی که برگرفته از مبانی قرآنی در نقطه مقابل استکبار قرار دارد، ابراز داشت: تضاد میان انقلاب و آمریکا که اتم مصادیق استکبار است، ماهوی و ذاتی است و تا زمانی انقلاب اسلامی بر اهداف ضد استکباری خود ثابت قدم باشد و آمریکا بر خوی استکباری خود اصرار داشته باشد این مبارزه ادامه خواهد داشت.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه منطق قرآن و اسلام خدمت و محبت است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی به دنبال ارتباط با انسانها و ملتها است، ایران اسلامی به دنبال روابط دوستانه و محبت‌آمیز  با تمام ملتها است، حتی مشکل ایران با ملت آمریکا نیست، آنچه نقطه مقابل ایران اسلامی استکبار و خوی خود برتر بینی دولت آمریکا است.

وی با بیان اینکه  جهت گیری خصومت آمیز ایران اسلامی با استکبار است و با ملتها تعامل خوب و تأثیرگذاری دارد، گفت: انقلاب اسلامی با استکبار، سلطه گری و خوی جنایتکار استکبار که برای انسانها هیچ ارزشی قايل نیست، مخالف و در تضاد است و تا زمانی که آمریکا دست از این خوی خود برندارد این مبارزه ادامه خواهد داشت.

آیت الله آل هاشم ۱۳ آبان را نماد مبارزه با استکبار جهانی و یادآور جنایتها و خیانتهای آمریکا بر علیه ایران اسلامی دانست و ابراز داشت: این رو شاهد سه رویداد بزرگ است که همه ریشه در تفکر استبکاری آمریکا و دستهای آلوده آن دارد، آمریکا با خوی استکباری خود به دنبال تحقیر و تخریب ملتها است و آنها را دچار آسیبهای فراوان می کند.

وی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی در این روز با مشتهای گره کرده حضوری پرشور در راهپیمایی ۱۳ آبان خواهند داشت، بیان داشت: مردم با حضور خود تداوم بر مبارزه با استکبار جهانی را فریاد خواهند زد و شعار مرگ بر آمریکا را بیش از هر زمانی رساتر و شدیدتر فریاد خواهند زد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این که مردم ایران همیشه پشتیبان انقلاب، ولایت فقیه و ارزشهای امام راحل بوده و هستند، تصریح کرد: مردم ایران بار دیگر با حضور پر شور خود لرزه بر اندام و هراس در دل دشمنان خواهند افکند و نشان خواهند داد دسیسه های دشمن برای دلسردی مردم از انقلاب نقش برآب است.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز  با تاکید بر اینکه سابقه طولانی فقاهت و اجتهاد در خاندان شهید آیت الله قاضی و نیز کسب فیض از اساتید مسلم نجف و قم و نیز ممارست ایشان در کسب علم، از ایشان مجتهدی مسلم و عالمی عالی قدر ساخته بود، گفت:« شهید آیت الله قاضی در تبریز مثل امام(ره) بودند، یعنی در تبریز همه می‌گفتند خمینی آذربایجان، آیت الله شهید قاضی طباطبائی است. از نفس پاک امام الهام گرفته بودند. شجاعانه صحبت می‌کردند. یادم هست در یک سخنرانی در دانشگاه می‌گفتند: «خدا شاهد است من هیچ وقت از خط امام دست بر نمی‌دارم و برای شهادت هم آماده هستم. انقلاب باید به رهبری حضرت امام(ره) به راهش ادامه بدهد. مؤمنین نترسید». همیشه این حرف‌ها را می‌زدند. ایشان شجاع و غیور بودند، واقعاً خیلی جسور بودند. ابدا غیراز خدا از هیچکس نمی‌ترسیدند».

منبع : فارس



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل مرکز مطالعات راهبردی در راستای تحول حوزه

آیت الله آل هاشم با اشاره به اهمیت تشکیل مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه، گفت: تشکیل این مرکز مطالعاتی متشکل از نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوی برای طرح ریزی تحول بلند حوزه های علمیه ضروری است.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اهمیت تشکیل مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه، اظهار داشت:‌ تشکیل این مرکز مطالعاتی متشکل از نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوی برای طرح ریزی تحول بلندمدت حوزه های علمیه ضروری است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: بحث تحول و تشکیل مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه یکی از مباحث مهم و اساسی برای حوزه های علمیه است، اما متأسفانه جایگاه این مرکز مهم در نظام مدیریتی حوزه‌های علمیه خالی است.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه بهره گیری از شخصت های نخبه و فرزانه حوزوی از محورهای اساسی تشکیل مرکز راهبردی مطالعات حوزوی است، گفت: تمام کسانی که می توانند در این زمینه در حوزه های علمیه گامی بردارند، مسؤول هستند و باید پای کار بیایند تا طرح تحول بلندمدت حوزه های علمیه متناسب با نیازهای روز برنامه ریزی شود.

وی با تأکید بر بررسی شیوه های آموزشی، متون آموزشی و تخصص گرایی در محورهای مختلف روز و مرتبط با علوم انسانی و دینی در مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: تحول صحیح، دقیق و متناسب با زمان که مورد تأکید روایات دینی است ضرورت غیر قابل انکار است.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه تحول حوزه های علمیه آنچنان که باید پیگیری نشده است و تا حدودی مغفول مانده است، تصریح کرد: تحول حوزه های علمیه برای پیشگیری از انزوای حوزه های علمیه اهمیت بالایی دارد، اگر تحول متناسب با زمان اتفاق نیفتد حوزه های علمیه متضرر خواهند شد.

وی مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه را محور تحول حوزوی خواند و تصریح کرد: نخبگان و فرزانگان حوزوی لازم است طرح جامع و کامل تحول بلندمدت را تدوین و به مرحله اجرا درآورند، تطبیق قوانین و چهارچوب های حکومت دینی باید بر اساس اسلام و فقه شیعی باشد که لازم است در طرح تحول مورد نظر قرار گیرد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به رابطه مادر و فرزندی میان حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید وظیفه خود را در رابطه با انقلاب اسلامی ایفا کنند، این وظیفه مرکز مطالعات راهبردی است که با مطالعه و نیازیابی و بررسی خلأهای موجود در نظام آنها برای آنها طرح ریزی و برنامه ریزی کنند.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام‌ جمعه موقت تبریز با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی کشور باید در مسأله بحرین فعال عمل کند، گفت: تمرکز دولت بر برجام کشور و منطقه را متضرر کرد.

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام‌جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با محکومیت تصمیم دادگاه بحرین برای محاکمه شیخ عیسی قاسم به جرم واهی اقدام علیه امنیت ملی و اخذ و تصرف وجوهات شرعی، اظهار داشت: این اقدامات بحرین را به چالش و تزلزل خواهد کشاند.

وی بابیان اینکه آل خلیفه از فشار به شیعیان و علمای این کشور به‌ویژه شیخ عیسی قاسم به دنبال سرکوب مخالفان است، گفت: آل خلیفه با قلع‌وقمع مردم و فشار به علمای دین در پی مجبور کردن ملت بحرین به عقب‌نشینی از خواستههای مشروع و مسالمت‌آمیزشان است.

امام‌جمعه موقت تبریز بابیان اینکه جنگ بحرینی‌ها با آل خلیفه، جنگ وجود است، ادامه داد: آل خلیفه و آل سعود و در رأس آن‌ها آمریکا و انگلیس درصدد از بین بردن شیعیان در بحرین هستند اما پیروان امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) در بحرین با تداوم راه خود برای وجود مسیر خود را ادامه خواهند داد.

وی سکوت سازمان‌های بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در برابر ظلم، جنایت و تبعیض حکام بحرین را نشان‌دهنده عدم کارآمدی سیستم سازمان ملل دانست و خاطرنشان کرد: سازمان ملل در برابر کوچک‌ترین مسأله ای در ایران، هیاهو و جنجال به پا می‌کنند ولی چشم خود را به روی این‌همه ظلم و جنایت بسته‌اند.

آیت‌الله آل هاشم بابیان اینکه عدم واکنش قاطع، جدی و عملی جهان اسلام، سبب شده که هرروز شاهد ظلم آشکارتری در حق علما باشیم، خاطرنشان کرد: اگر علمای جهان اسلام و مسلمانان در برابر این‌گونه اقدامات واکنش نشان دهند دیگر کشورها و حکام مرتجع عربی به خود اجازه هر عملی را نخواهند داد.

وی با تأکید بر اتحاد و همدلی میان مسلمانان جهان در برابر ظلم دستگاه‌های استکباری و سران عربی خودفروخته عربی، تصریح کرد: این اتحاد و همدلی راهکار مقابله با دشمنان اسلام است، تا زمانی که مسلمانان به اتحاد و کلمه واحد نرسند جهان اسلام در آتش خواهد سوخت و خاکستر خواهد شد.

امام‌جمعه موقت تبریز بابیان اینکه وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی تا جایی که می‌تواند باید فعال عمل کرده و در برابر این‌گونه اقدامات عکس‌العمل نشان دهند، گفت: تمرکز بیش‌ازحد دولت بر موضوع برجام، سبب غفلت از موضوعات مهم جهان اسلام شده است، برجام ره‌آورد قابل‌توجهی نداشت، بهتر است دولت در تمام مسائل فعال عمل کند.

وی برجام را عامل عدم توجه دستگاه‌های دولت به ظرفیت‌های درونی کشور و دیپلماسی منطقه‌ای برای مقابله با کشتار مسلمانان خواند و افزود: اگر دستگاه دیپلماسی فعال و انقلابی عمل می‌کرد شاید آتش فتنه در منطقه به این گستردگی و نفوذ نبود.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم عملکرد سازمان ملل را نشان‌دهنده ضعف این سازمان در راستای اهداف خود دانست و گفت: سازمان ملل متأثر از آمريکا و برخي کشورهاي غربي دچار بی عدالتی است.
 

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام‌جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، بابیان اینکه ایران اسلامي براي دفاع از مرزها به فعالیت‌های موشکي مشغول است که سبب واکنش آمريکا و به دنبال آن هواداران اين کشور شده است، گفت: سازمان ملل تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ از مسیر عدالت خارج‌شده است.

وی عملکرد سازمان ملل را نشان‌دهنده ضعف این سازمان در راستای اهداف خود دانست و افزود: سازمان ملل متأثر از آمريکا و برخي کشورهاي غربي مسائل ايران را به‌گونه‌ای ديگر عنوان می‌کنند تا ايران را وادار به عقب‌نشینی کنند، سازمان ملل نتوانسته است به وظیفه خود در قبال بشریت عمل کند و پاسخ‌گو باشد.

امام‌جمعه موقت تبریز با اشاره به اينکه دنياي غرب نسبت به پیشرفت‌های ايران اسلامی نگران است و دوست ندارد که ايران در منطقه و جهان به يک کشور برتر و قدرتمند مبدل شود، گفت: ايران اسلامي باوجود تمام محدودیت‌ها توانسته است در امر دفاعي و تسلیحات پيشرفت خوبي داشته باشد و بنیه دفاعی خود را تقویت کند.

وی ادامه داد: کسانی که در رأس مدیریت سازمان‌های حقوق بشری هستند، متأسفانه تحت تأثیر نیروها و قدرت‌های استکباری که در این سازمان‌ها نفوذ کرده‌اند، ضعیف‌کشی می‌کنند، ازجمله اقدامات نادرست سازمان ملل، حذف نام رژیم آل سعود از لیست ناقضان حقوق بشر بود.

آیت‌الله آل هاشم بابیان اینکه این امر در حالی است که هرروز زنان و کودکان بی‌گناه یمنی به دست این رژیم سفاک به خاک و خون کشیده می‌شوند، ادامه داد: بیانات ضد ایرانی دبیر کل سازمان ملل و همچنین صدراعظم آلمان، این حقیقت را در اذهان عمومی شکل می‌دهد که سازمان‌های حقوق بشر و مدعیان حقوق بشر تبعیض‌آمیز عمل می‌کنند.

وی با اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های مقابل در برجام و بی‌ثمر شدن آن، ابراز داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای اعتمادسازی هرچه بیشتر در دنیا، بحث برجام را دنبال کرد و طرف مقابل هم متعهد شد تا تحریم‌ها را لغو کند، اما امروزه با چنین اظهاراتی مشخص شد که طرف مقابل تنها به دنبال توطئه‌چینی بوده‌ است.

امام‌جمعه موقت تبریز بابیان اینکه توان دفاعی و موشکی کشور جز تعهدات برجام نیست، خاطرنشان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری و سایر مسؤولان نظام اسلامی بارها متذکر شدند، توان دفاعی ایران قابل‌مذاکره نیست و آنان نباید به چنین بهانه‌ای، از عمل به تعهدات خودسر باز زنند.

وی با تأکید بر فعال عمل کردن دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و دستگاه‌های مربوط در احقاق حقوق ملت ایران، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی باید برای دفاع از حقوق خود، کمیته‌های حقوقی و قضایی در عرصه جهانی تشکیل دهد تا در دادگاه‌های بین‌المللی، با قاطعیت از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

 آیت‌الله آل هاشم ادامه داد: در اطراف کشور اسلامی ایران، دشمنانی هستند که توسط خود ایالات‌متحده، مجهز و مسلح شده‌اند، ازجمله رژیم صهیونیستی که مجهز به سلاح اتمی است، بنابراین چگونه جمهوری اسلامی خود را در مقابل چنین دشمنانی خلع سلاح کند.

 

 



تاريخ : 18 / 4 / 1395برچسب:, | 15:52 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم با تأکید بر اینکه جنایات وهابیت تنها در تخریب قبور ائمه اطهار(ع) خلاصه نشده است، گفت: داعش تجلی اعتقادات ضاله وهابیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به ‌این‌که عامل بسیاری از بدبختی جامعه اسلامی وهابیت جنایتکار است، اظهار داشت: ظهور وهابیت در سده اخیر و جنابات آنان علیه اسلام برکسی پوشیده نیست، این فرقه ضاله با حمایت استعمار و استکبار راه‌اندازی شده است.
وی با بیان این‌که جنایات وهابیت تنها در تخریب قبور ائمه اطهار(ع) خلاصه نشده است، خاطرنشان کرد: داعش تجلی اعتقادات ضاله وهابیت است؛ جنایات ننگین و برخلاف نص صریح قرآن و اسلام گروه‌های تکفیری و سلفی بی پایان بوده و در حال حاضر نیز شاهدیم سران آل‌سعود چه بلاهایی علیه مسلمانان یمن و بحرین می آورند.
آیت الله آل هاشم با تأکید بر این‌که نیازمند همگرایی امت اسلامی علیه افراطی‌گری و جنایات وهابیت در منطقه و جهان هستیم، اضافه کرد: مسلمانان جهان باید با همدلی و وحدت در برابر جنایات آل خللیفه و آل سعود ایستادگی کرده و با غیرت دینی مسلمانان در بند یمن و بحرین را آزاد کنند.
امام جمعه موقت تبریز راهپیمایی باشکوه روز قدس در ایران و سایر نقاط جهان را نمونه ای از وحدت و انسجام مسلمانان در مبارزه با گروه های تکفیری و ملحد عنوان کرد و افزود: این حضور با شکوه و گسترده در سراسر جهان نشان می دهد که مسلمانان به سرنوشت هم دینان خود در فلسطین، لبنان، یمن و بحرین بی تفاوت نیستند.
وی با بیان این‌که مسلمان واقعی هرگز در برابر ظلم های وهابیت و دشمنان اسلام ساکت نخواهند نشست، گفت: اگر امروز شاهد سکوت آل‌سعود در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی فلسطین هستیم، نشان دهنده اعتقاد راسخ وهابیت به اسلام آمریکایی دارد.
آیت الله آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری 21 تیرماه به عنوان روز حجاب و عفاف، اظهار داشت: سیاست های استعماری و استبدادی رضا خان در مساله کشف حجاب لکه ننگی بر پیشانی رژیم طاغوت بوده است، این سیاست غرب گرایانه در سال 1304 در ایران اجرایی شد اما راه به جایی نبرد.
وی ادامه داد: از آنجائی که اغلب مردم این کشور پایبند به مبانی دینی و اسلامی بودند، بسیاری از زنان طی این سال های مخوف و خفقان از خانه های خود بیرون نیامدند. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 این لکه ننگ از کشور برداشته شد و هم اکنون انتظار است همگان با رعایت حجاب و عفاف جامعه را به سوی سعادت رهنمون شوند.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که رعایت حجاب و عفاف از تاکیدات مکرر دین مبین اسلام است، تصریح کرد: مساله مهم حجاب از ضروریات اسلام است و ترک آن مردود بوده و انکار این مهم کفر به مبانی دینی است. حجاب و عفاف در حکم حفظ حرمت و شخصیت بانوان در جامعه بوده و بی توجهی به آن سبب نابودی شخصیت بانوان می شود.
وی تأکید کرد: امر واجب حجاب و عفاف باید در جامعه ای که با نام اسلام و مبانی شریعت استوار شده است با جدیت و حساسیت کامل رعایت شود، البته عفت تنها شامل بانوان نمی شود، مردان نیز باید عفت نگاه و رفتاری داشته باشند، چراکه اگر ادعای مسلمانی داریم؛ همه باید در مسیر اسلام ناب حرکت کنیم.

 

 



تاريخ : 15 / 4 / 1395برچسب:, | 12:33 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام‌جمعه موقت تبریز گفت: مؤمنین و مسلمانان حقیقی، ماه رمضان را قدر دانسته و مدام درصدد حرکت به‌سوی معنویات و معرفت یابی نسبت به خدای خویش‌اند و درنهایت یک ماه بندگی خدا را در عید فطر جشن می‌گیرند.

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، در تشریح واژه عید، بابیان اینکه عيد در لغت از ماده عود به معني بازگشت است، گفت: در اعياد اسلامي به مناسبت این‌که در پرتو اطاعت يک ماه مبارک رمضان و يا انجام فريضه حج، صفا و پاکي فطري نخستين به روح و جان بازمی‌گردد و آلودگي‌ها که برخلاف فطرت است، از ميان مي‌رود، عيد گفته‌شده است.

وی افزود: مؤمنین و مسلمانان حقیقی، ماه رمضان را قدر دانسته و مدام درصدد حرکت به‌سوی معنویات و معرفت یابی نسبت به خدای خویش‌اند، ازاین‌رو به خاطر بندگی و اطاعت آنان در این ماه مبارک همه روزهای رمضان برای آنان یک عید بوده و درنهایت یک ماه بندگی خدا را در عید فطر جشن می‌گیرند.

امام‌جمعه موقت تبریز با تأکید بر پرداخت زکات فطر، آن را ازجمله فرایض در زمان اثبات عید فطر دانست و افزود: همان‌طور که تمام بودن نماز به صلوات فرستادن بر پيامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت ایشان است و بدون صلوات نماز ناتمام است، تمام بودن روزه نيز به پرداخت زكات فطره در عید فطر است.

وی اضافه کرد: حضرت امام صادق (ع) در خصوص کامل شدن روزه با پرداخت زکات، می‌فرمایند؛ از جمله كارهايى كه موجب كامل شدن روزه است، پرداخت زكات فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (ص) سبب كامل شدن نماز مى‏‌شود، اگر كسى روزه بدارد ولى زكات فطره را از روى عمد پرداخت نكند، در واقع روزه نداشته است و روزه‏اش مقبول نيست.

آیت‌الله آل هاشم بابیان این‌که در روايات اسلامي براي اعياد به‌ویژه اعياد مذهبي ازجمله عيد فطر، آداب‌ و رسوم خاصي توصیه‌ شده است، گفت: در حديثي از معصوم(ع) آمده است «زينوا أعيادکم بالتکبير/عيدهاي خودتان را با تکبير زينت‏ بخشيد.» در عید فطر انسان مؤمن که یک ماه روزه‌داری کرده است به فطرت پاک و طهارت نفس دست پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه یکی از مواردی که باید پس از پایان ماه رمضان موردتوجه قرار گیرد دستگیری و حمایت همه‌جانبه از نیازمندان و مستضعفان است، کمک به فقرا برکات مادی و معنوی فراوانی را در جامعه به همراه دارد، افزود: مؤمنان باید آنچه را در این ماه به دست آورده‌اند را باید حفظ و صیانت کند.

امام‌جمعه موقت تبریز افزود: اجازه ندهیم قلب ما در تصرف شیطان قرارگرفته و شیطان بر ما سلطه داشته باشد، باید زمینه‌های نفوذ شیطان در وجود خود را از بین برد، یکی از برکات ماه رمضان مقابله با شیطان و نفس بود که باید در ماه‌های دیگر سال نیز تداوم داشته باشد و مهم تلقی شود.

وی از عيد مبارک و خجسته فطر به‌عنوان مظهر وحدت و يکپارچگي مسلمانان و موحدان عالم یادکرد و بیان داشت: عيد سعيد فطر عيد آمادگي و سرزندگي مسلمانان و تبعیت آنان از ولی‌الله الاعظم(عج) است، برپايي نماز عيد سعيد فطر بزرگ‌ترین نمايش وحدت و عظمت مسلمانان جهان است.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله هاشم با اشاره به اینکه فرهنگ اساس حرکت همه جوامع بشری است، گفت: ولنگاری فرهنگی به معنای بی برنامگی و عدم اعتنا و اهتمام به اهمیت فرهنگ است و پذیرش فرهنگ بیگانه نتیجه خودباختگی فرهنگی است.
 

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام‌جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اهتمام رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ و تبیین شبیخون و تهاجم فرهنگی، اظهار داشت: ایشان در دیدارهای اخیر خود مقوله فرهنگ را یکی از مسائل مهم کشور دانست و از ولنگاری در دستگاه‌های فرهنگی انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه در اهمیت فرهنگ همین بس که فرهنگ بستر همه امور به‌ویژه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگ این سؤال وجود دارد که چرا پس از 37 سال بعد از انقلاب آن‌هم انقلابی از جنس فرهنگ، به‌ جایی می‌رسیم که رهبر انقلاب تصریح می‌کنند؛ در مسائل فرهنگی نوعی ولنگاری و بی‌توجهی وجود دارد.

آیت‌الله آل هاشم با اشاره به اینکه بی‌تفاوتی به مسائل فرهنگی و نادیده گرفتن اهمیت آن‌ها را ایجادکننده چالش در مسائل مختلف کشور همچون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، گفت: مسؤولان نظام اسلامی در دولت و مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها مباحث فرهنگی را به‌صورت ویژه پیگیری و عملیاتی کنند.

وی با اشاره به عملکرد بعضی دولت‌ها در مسائل فرهنگی، افزود: عملکرد برخی دولت‌ها در عرصه فرهنگ به‌گونه‌ای بوده است که در هر دوره سبب شده حوزویان به‌جای تبیین حجیت فرهنگ اسلام بیشتر به پاسخ شبهات ایجادشده بپردازند و وقت برنامه‌ریزی مداوم و پیوسته فرهنگی را از دست بدهند.

امام‌جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه دست کشیدن از فرهنگ خودی و پذیرش و عمل به فرهنگ بیگانه نوعی خودباختگی فرهنگی است، تصریح کرد: ولنگاری فرهنگی و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل فرهنگی که ضرر و زیان برای نظام اسلامی چه‌بسا بیشتر از خودباختگی و شبیخون فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ولنگاری فرهنگی بی‌تفاوتی به مقوله فرهنگ است، اذعان داشت: اساس فرهنگ حرکت همه جوامع بشری است، رعایت، اهتمام، عدم سهل‌انگاری اصول و ضوابط فرهنگ و برنامه‌ریزی بر اساس آن برای هدایت جامعه در مسیر صحیح و رسیدن به اهداف متعالی ضروری است.

آیت‌الله آل هاشم تصریح کرد: مقام معظم رهبری نسخه کامل فرهنگ اسلامی را در عنوان «سبک زندگی اسلامی» مطرح کردند که حوزه و دانشگاه باید مداوم و متمرکز روی آن فکر و کار کنند؛ اما پس از چند سال که از طرح آن گذشته است، می‌بینیم متولیان در برخی مواقع بیش از آن‌که همراه جریان فرهنگی کشور باشند، علیه آن بوده‌اند.

وی بابیان اینکه ولنگاری فرهنگی در ارتباط با شبیخون و هجمه فرهنگی دشمن است، خاطرنشان کرد: در ولنگاری عدم اعتنا و اهتمام به اهمیت فرهنگ و برخورد ناصحیح با مقوله فرهنگ است و تهاجم فرهنگی جنگ نرم اهمیت توجه به فرهنگ را دوچندان می‌کند، ازاین‌رو حرکت در مسیر ÷مصورِ امام خامنه‌ای پیشبرد اهداف فرهنگی است.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر حمایت و پشتیبانی از هنرمندان تراز انقلابی کشور، تجلیل از هنرمندان غیر ارزشی انتقاد کرد و افزود: هنرمندان تراز انقلابی باید مورد جمایت و تجلیل باشد، عدم حمایت از این قشر از هنرمندان نشان از نوعی ولنگاری در دستگاه های فرهنگی در حوزه سینما داد.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم در خصوص اهمیت قضیه عفاف و حجاب در اسلام بیان داشت: برای حفظ نسل خانواده که اگر حجاب و محرم و نامحرم رعایت نشود فحشا بوجود خواهد آمد

اگر حجاب  رعایت نشود فحشا به وجود خواهد آمد /  بسیاری از خلاف های اجتماعی از بدحجابی نشأت میگیرد

به گزارش تبریز بیدار، اهمیت  مساله حجاب و واکنش های شخصیت های دینی و فرهنگی به ترویج بی حجابی، موضوعی بود که بهانه ای شد تا خبرنگار تبریزبیدار با آیت الله آل هاشم امام جمعه موقت تبریز به گفتگو بپردازد.

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار تبریزبیدار و در پاسخ به سئوالی در خصوص اهمیت قضیه عفاف و حجاب در اسلام بیان داشت: برای حفظ نسل خانواده که اگر حجاب و محرم و نامحرم رعایت نشود فحشا بوجود خواهد آمد. خداوند در قرآن به پیامبر(ص) فرمود به همسر و دختران خود  و مسلمانان بگو عفاف و حجاب خود را حفظ  کنند تا نا اهلان و نامحرم ها چشمشان به خانواده دیگران نباشد. خداوند  به مسئله محرم  و نامحرم خیلی تأکید کرده و انسان باید به این قضیه اهمیت دهد.
وی افزود: خداوند در ۱۲۶ آیه از قرآن بصورت تفسیراً، تلویحاً، تاویلاً و تصریحاً  به حجاب اشاره کرده است.
آیت الله آل هاشم تاکید کرد:  چرا به خانم ها گفته شده هنگام راه رفتن صدای کفششان نیاد تا نامحرمان به قد و اندام او نگاه نکنند حتی هنگام فوت زن گفته شده که در هنگام تلقین اندام وی یا با پرده پوشیده شود و یا نامحرمان از مکان دور شوند تا نامحرمی اورا نبیند،  در تمام شریعت پیامبران و طریقت امامان و فتوای مراجع عمل حجاب واجب است که ترک آن حرام و منکر آن کافر است چون هر کسی که آیات قران و نماز و حجاب و قیامت و حتی خدا را منکر شود اهل جهنم و عذاب خواهد بود خدا به همه ما توفیق دهد تا در خانه، مدرسه و محله خانواده و فرزندان خود را به حفظ حجاب و مسئله محرم و نامحرم  توصیه کنیم.
وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که حجاب مختص زنان نیست بلکه مردان نیز باید برای نگاه،لباس  و نفس خود حجاب داشته باشند.
 
وظیفه خانواده در خصوص تربیت فرزندان خود چیست؟
 
آیت الله آل هاشم در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر وظایف خانواده ها درخصوص تربیت فرزندان چیست نیز گفت: خانواده ها سعی کنند با اشاره و رفتار و حرکات خود به فرزندان بگویند که فلان کس ها نامحرم هستند و باید در مراسم  و مهمانی ها به رفتار فرزندان خود در این خصوص دقت داشته باشند و اگر فرزندان متوجه نشوند تصریح کنند که عدم رعایت احکام الهی ضرر دنیا و آخرت خواهد داشت.
وی تصریح کرد: دین یعنی رعایت احکام اسلامی،  در روایت آمده که در آخر الزمان فقط اسم اسلام خواهد بود و احکام اسلامی و مسائل حلال و حرام رعایت نخواهد شد در حالیکه هر چیزی که حلال است برای ما منفعت خواهد داشت و هر چیزی که حرام است مضر خواهد بود بحث محرم و نامحرم انسان را دچار زنا و خلاف های دیگر می کند که این امر منجر به مجازات و یا اعدام فرد می شود  و این نشان می دهد بسیاری از خلاف های اجتماعی از بدحجابی نشأت میگیرد. پس باید خانواده ها قضیه حجاب و نماز و واجبات دیگر را به فرزندان خود تلقین کنند و فرزندان این موارد را تمرین کنند
 
 


تاريخ : 2 / 3 / 1395برچسب:, | 12:47 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم گفت:  ولایت فقیه زمینه‌ساز ظهور منجی است و اگر ولایت فقیه در جامعه عینیت پیدا کند و موفق شود، قطعاً زمینه ظهور نیز در جامعه فراهم خواهد شد.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک عید نیمه شعبان، گفت: ولایت فقیه زمینه‌ساز ظهور منجی است و اگر ولایت فقیه در جامعه عینیت پیدا کند و موفق شود، قطعاً زمینه ظهور نیز در جامعه فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه و مهدویت از هم جدا نیستند، ابراز داشت: کسی که به مهدویت به معنای واقعی کلمه معتقد است، خواه ناخواه به ولایت فقیه نیز معتقد است زیرا این دو از همه جدا نیستند و زمانی ظهور منجی محقق می‌شود که زمینه فراهم شود و کسی که این زمینه را فراهم می‌کند، ولی فقیه با همراهی مردم است.

امام جمعه موقت تبریز عنوان کرد: روشن است در زمان غیبت و قبل از اینکه امام زمان(عج) ظهور کند مردم شیعه بلکه همه مسلمانان به یک مرجع و ملجأ عادل، مورد اطمینان، اسلام‌شناس و آگاه به زمان نیاز دارند و چه کسی به جز ولی فقیه می‌تواند یک فقیه جامع‌الشرایط، آگاه به زمان و مدیر و مدبر باشد و قطعاً چنین ولی فقیهی می‌تواند زمینه‌ساز ظهور و مرجعی برای مراجعات شیعیان در عصر غیبت باشد
وی ادامه داد: به‌همین دلیل است که حضرت علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه فرمودند محق‌ترین و سزاوارترین فرد برای تصدی ولایت آن است که از همه توانمندتر و نسبت به احکام الهی آگاه‌تر باشد و آن همان ولایت فقیه است.

آیت الله آل هاشم در ادامه سخنان خود به مباحث مهدویت اشاره کرد و گفت: یکی از مبانی مهم تشیع بلکه اسلام جریان مهدویت است؛ به این معنا که در آخرالزمان بعد از آنکه در همه جهان ظلم و ستم و ناامنی فراگیر می‌شود یکی از فرزندان فاطمه زهرا(س) ظهور می‌کند و عالم را پر از عدل و داد می‌کند
وی با تأکید بر اینکه اعتقاد به مهدویت اختصاص به شیعه ندارد، گفت: تمام فرق مسلمانان و اهل تشیع و تسنن به مهدویت اعتقاد دارند حتی در مجامع روایی اهل سنت نیز روایات فراوانی در مورد مهدویت وجود دارد.

امام جمعه موقت تبریز ابراز داشت: مورد اختلاف مهدویت در مذاهب مختلف، راجع به مصداق است؛ شیعیان مصداق را معین می‌دانند که همان حضرت مهدی(عج) و فرزند امام حسن عسکری(ع) است و عده‌ای می‌گویند هنوز متولد نشده است و بعداً متولد می‌شود و برخی دیگر می‌گویند متولد شده و همان فرزند امام حسن عسکری(ع) است از جمله شیخ روزبهان که از علمای اهل سنت است و اعتقاد دارد حضرت مهدی(عج) به دنیا آمده و فرزند امام حسن عسکری(ع) است و فعلاً از دیده پنهان و در حالت غیبت به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه آن چیزی که در قضیه مهدویت مهم است، کیفیت و ماهیت انتظار است، گفت: اینکه پیامبر(ص) می‌فرماید: اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ؛ افضل‌ترین عبادت انتظار فرج است، به این معناست که ما به معنای واقعی کلمه منتظر باشیم و کسی منتظر است که زمینه را برای ظهور فراهم کرده و با کژی‌ها و انحرافات مبارزه کند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه اضافه کرد:‌ برخی گمان می‌کنند هرچه قدر زمینه برای گناه بیشتر شود زمینه ظهور منجی فراهم می‌شود در صورتی که این تفکر اشتباه است و باید درصدی زمینه ظهور فراهم شود.

 

 



تاريخ : 21 / 2 / 1395برچسب:, | 16:44 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: پاسداران با تأسی از حضرت سیدالشهدا(ع) برای دفاع از اسلام و انقلاب لحظه‌ای تردید به خود راه نمی دهند و در این مسیر الهی از جان و مال خود و راحتی دست کشیده اند.
 

آیت الله سید محمد تقی، آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک فرا رسیدن سوم شعبان، سالروز میلاد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و روز پاسدار، اظهار داشت: سالروز میلاد سومین امام شیعیان با نام روز پاسدار نامگذاری شده است.

وی این نامگذاری را به حق و دارای مفهوم دانست و خاطرنشان کرد: پاسداران با تأسی از حضرت سیدالشهدا(ع) برای دفاع از اسلام و انقلاب لحظه‌ای تردید به خود راه نمی دهند و در این مسیر الهی از جان و مال خود و راحتی دست کشیده اند.

امام جمعه موقت تبریز بزرگ پاسدار جهان اسلام خواند و گفت: آن حضرت همه داشته‌های خود را در راه خدا و برای خدا فدا و از ارزش‌های اسلامی پاسداری کرد و این معنای اصلی پاسداری است، فرهنگی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با تأسیس سپاه پاسداران لرزه بر اندام دشمنان انداخته است.

وی با اشاره به دشمنی‌های غرب و رژیم صهیونیستی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: سپاه مایه عزت و آبروی نظام اسلامی است، پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس از جان خود مایه گذاشته و از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ایران اسلامی حراست کردند.

آیت الله آل هاشم با بیان این‌که پاسداران مفتخر به پیروی از سالار شهیدان هستند، تصریح کرد: سپاه هم در دوران هشت سال دفاع مقدس و هم بعد از جنگ تحمیلی به پاسداری از حریم انقلاب و اسلام مشغول هستند، بر اساس قانون اساسی؛ سپاه پاسداران حافظ انقلاب اسلامی بوده و این مأموریت منحصر در زمان و مکان خاص نیست.

وی همچنین با تبریک ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز، اظهار داشت: حضرت عباس(ع) درس ایثار و فداکاری به رهبر و اسلام را باید از مقام شامخ حضرت ابوالفضل عباس(ع) آموخت، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه هستیم.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که دشمنان اسلام و مکتب مادی‌گرای غرب عاجز از درک مفهوم ایثار و شهادت در مکتب تشیع است، تصریح کرد: امروز همسران جانبازان دوران دفاع مقدس با پیروزی از مکتب حضرت زینب(س) پرستار شریک زندگی خود هستند چرا که می دانند؛ اجر جانبازان کمتر از شهدا نیست.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی زمینه ساز توسعه پایدار کشور است، گفت: با پرهیز از شعارزدگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش های لازم باید میان مردم و مسؤولان صورت گیرد.

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که ضروری است در برابر تهدیدات خارجی، اقتصاد کشور مقاوم و قدرتمند باشد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی و مؤلفه های آن می تواند این مهم را محقق کنند.


وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، ابراز داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو همدلی و همزبانی مسؤولان و ملت است، مسؤولان با اعتماد به مردم و جلب اعتماد ملت بزرگ ایران در تحقق مسأله مهم اقتصاد مقاومتی تسریع بخشند.
امام جمعه موقت تبریز مردم و حضور آن ها در عرصه اقتصادی را یکی دیگر از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی دانست و اذعان داشت: مسؤولان باید به این باور دست پیدا کنند که اقتصاد مقاومتی تنها با حضور مردم در عرصه تولید و مصرف تولیدات داخلی تحقق خواهد یافت.
وی با اشاره به تجربه حضور ملت ایران در عرصه های مختلف انقلاب و کشور اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: در هر جایی که مردم شریف ایران حضور پر شور و با انگیزه ای داشتند شاهد رشد، ترقی و انجام هر چه بهتر امور و کارها بوده ایم.
آیت الله آل هاشم اقتصاد نفتی را از آسیب های بزرگ اقتصاد کشور دانست و وابستگی به آن را سبب آسیب پذیری کشور در برابر تهدیدات خواند و افزود: اقتصاد مقاومتی بستر اصلی برنامه ریزی های آینده کشور در حوزه اقتصاد است.
وی اقتصاد مقاومتی را سیاست توسعه پایدار کشور دانست و ابراز داشت: مشکلات اقتصادی کشور، اشتغال و ازدواج جوانان با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی رفع خواهد شد، نظام اقتصادی کشور باید بر پایه مؤلفه های اقتصاد مقاومتی شکل گیرد و در برابر تهدیدات قدرتمند باشد.
امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی با شعار محقق نمی شود، گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی راهکار اصلی مقابله با بحران‌های اقتصادی در جامعه است، چندین سال است که رهبر معظم انقلاب هر سال را با نامی مزین می فرمایند و امسال را نیز سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند تا اقتصاد مقاومتی در عمل تحقق یابد.

وی ادامه داد: نامگذاری امسال پیامی برای همه افرادی است که دلسوز نظام بوده و به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور هستند؛ مسؤولان باید در حوزه اقتصاد مقاومتی، به صورت عملی وارد شوند و اقدام صحیح و مناسب داشته باشند و تنها نباید به عملکردهای ستادی اکتفا کنند.

 

/http://morid.loxblog.com/post/233/آیت الله آل هاشم: تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نیازمند عزم ملی است.htm">

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" را نیازمند عزم ملی و شرکت همه فعالان حوزه اقتصادی در کنار مجلس و دولت در میدان عمل دانست.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» ابراز داشت: حضور مردم برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است و برای حضور مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی باید اعتماد آنها جلب شود و مسئولان به مردم اعتماد کنند.

وی افزود: همه با هم باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی در مقام عمل باشیم و از تجارب خوب گذشته مانند پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به دلیل حضور هه جانبه مردم در این زمینه استفاده کنیم.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید از دولت شروع شود زیرا دولت پرچمدار و بسترساز است، باید مسئولان به این باور برسند که تنها با حضور مردم است که اقتصاد مقاومتی سیر تکاملی خود را طی می کند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه کشور با پول نفت آباد نمی‌شود، عنوان کرد: این موضوع در چند سال اخیر تجربه شد و آبادی تنها با حضور مردم امکان پذیر است، هر چه بیشتر شاهد افزایش این حضور باشیم کشور آبادتر خواهد شد.

وی اقتصاد مقاومتی را بستر اصلی برنامه ریزی های آینده کشور دانست و تصریح کرد: این سیاست ها چارچوب کلان اقدامات دستگاه اجرایی را برای دستیابی به توسعه پایدار تشکیل می دهد.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه نظام اقتصادی کشور باید در برابر جهان پرتنش کنونی و تحولات شتابان اقتصادی و اجتماعی تاب آور باشد، گفت: امروز در عرصه سیاسی در خاورمیانه مناسبات پیچیده ای شکل می گیرد و جریان های مختلفی در حال شکل گیری است.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: اگر اقتصادمقاومتی پیاده نشود، رشد اقتصاد نفتی موجب اشتغال نمی شود.

وی افزود: مسئولان در این حوزه بیش از آنکه اقدامی صورت دهند، حرف زده و سمینار برگزار کرده اند ولی عملا کار جدی در مجلس و دولت انجام نشده است.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نیازمند عزم ملی و شرکت همه فعالان حوزه اقتصادی در کنار مجلس و دولت در میدان عمل است.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به رکود اشتغال در کشور گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی، اجرای اقتصاد مقاومتی است و مقام معظم رهبری تقویت اقتصاد مقاومتی را بعنوان مرحله عمل تبیین کردند.

وی ادامه داد: این مسئله فقط به دولت و مجلس برنمی گردد و آحاد مردم، اصناف، بازار و همه دست اندرکاران امور اقتصادی کشور باید یکپارچه و یکصدا وارد میدان عمل شوند.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریز گفت: شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می ‌رود.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با بیان اینکه تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد زمینه سازجذب بیشتر جوانان در فعالیت های دینی می شود، اظهار داشت: موثرترین راهکار برای تقویت بنیه اعتقادات مذهبی و دینی به ویژه در بین جوانان، تقویت و توجه کافی به کانون های فرهنگی و هنری مساجد است

 

وی با اشاره به نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در افزایش سطح بینش دینی و اجتماعی جوانان تصریح کرد: ارتباط مساجد با جوانان می تواند سطح بینش دینی و اجتماعی آنان را افزایش دهد و جوانان نیز می توانند نقش موثری در احیای کارکردهای مساجد بر عهده داشته باشند.

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: کانون های مساجد جایگاه مهمی در حوزه فرهنگ کشور دارند و سمت و سوی همه برنامه های فرهنگی مساجد باید به سمت کانون های فرهنگی هنری سوق داده شود.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به نامگذاری امسال با نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از راه های ایجاد عزم ملی بوده که مورد تاکید مقام معظم رهبری است

وی ادامه داد: دغدغه مقام معظم رهبری در مسئله فرهنگ سبب شده تا ایشان عنوان امسال را با این مسئله توام کنند که در این صورت وظایف مسئولان فرهنگی نیز چندین برابر می شود.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: امروز کانون های فرهنگی هنری مساجد در دورترین و محروم ترین نقاط کشور دایر شده حتی در جاهایی که هیچ اداره و ارگانی حضور نیافتند کانون های مساجد برای ترویج فرهنگ اسلامی شکل گرفته است

امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به نقش مساجد در تامین نیازهای دینی جامعه گفت: مساجد متناسب با موقعیت زمانی و نیاز جامعه، نقش‌های متفاوتی ایفا میکنند و همواره به عنوان سنگری مقاوم و دژی مستحکم برای مبارزه علیه دشمنان به شمار آمده و به عنوان عنصری بازدارنده جهت دست یابی به اهداف شوم دشمنان مطرح هستند.

وی تصریح کرد: شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می ‌رود که تاکنون مأمن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌مند و مستعد بوده است.

آیت الله آل هاشم با اشاره به جایگاه مساجد در دین اسلام عنوان کرد: مساجد در اسلام از اهمیت و عظمت والایی برخوردارهستند و از صدر اسلام تاکنون مساجد جزء لاینفک جامعه اسلامی بوده و پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله و سلم) در آغاز ورود به مدینه به ساخت مسجد پرداخت و این نشان دهنده مسجد محور بودن جامعه اسلامی است.

 

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

همایش یک روزه بزرگداشت آیت الله میرزا فتاح شهیدی در زادگاهش شهرستان بستان آباد برگزار شد.

 به گزارش ایرنا، در این همایش یک روزه که چهارشنبه شب برگزار شد، آیت الله سید محمدتقی آل هاشم با اشاره به مقام بالای علمی و فقهی آیت الله شهیدی، وی را یکی از مفاخر آذربایجان و نجف اشرف برشمرد.
وی، جایگاه علمی و معنوی آیت الله شهیدی را نجف الشرف در ایران عنوان کرد که با حضور خود در آنجا تحصیلات عالیه علمی را فرا گرفته و در ایران برای دانش آموختگان خود یاد داده است.
امام جمعه موقت تبریز، مرجعیت، تقوا، علم همراه با عمل را از ویژگی های شخصیتی آیت الله شهیدی عنوان و اظهار کرد: وی با تالیف انواع کتاب های علمی و تربیت شاگردان والا خدمات ارزنده ای به اسلام کرده است.

 

گفتنی است، آیت الله میرزا فتاح شهیدی در سال1302 قمری در روستای داش آتان از توابع شهرستان بستان آباد به دنیا آمد، پدرش میرزا محمدعلی شیخ الاسلام از علمای برجسته آذربایجان و شهدای صدر مشروطیت بود. میرزا فتاح شهیدی دروس مقدماتی خود را در مکتب خانه زادگاهش گذرانده و برای طی مدارج علمی بالا به تبریز رفته و در محضر علمایی چون آیت اله انگجی تبریزی تلمذ کرد.
میرزا فتاح در سال 1323 قمری به نجف هجرت کرد و نزدیک به 40 سال در آن شهر و از محضر آیات عظام همچون ابوالحسن اصفهانی بهره مند شد، وی در سال 1361 قمری به پیشنهاد آیت اله اصفهانی به تبریز مراجعت نموده و به احیای حوزه علمیه تبریز همت گماشت.
آیت اله شهیدی سر انجام در سن 70 سالگی در تبریز دیده از جهان فرو بست و در قبرستان امامیه ( طوباییه) تبریز به خاک سپرده شد، از این فقیه فرزانه آثار گران سنگ و ارزشمندی از جمله 'شرحی بر رساله العداله، شرحی بر زیارت عاشورا، کشکول، تحقیق الدلایل و زادالتقوی به یادگار مانده است.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ آیت الله آل هاشم گفت: حضور گسترده در انتخابات در کنار انتخاب اصلح سبب خواهد شد تا کشور در مسیر رفع مشکلات قرار گیرد.

آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم امام‌جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: حضور اقشار مختلف ملت به ویژه مردم ولایت‌مدار و قهرمان ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال سبب دلگرمی دوستان انقلاب و ناامید شدن دشمنان شد.
وی تصریح کرد: در هیچ کشوری سالگرد پیروزی یک انقلاب با چنین عظمتی برگزار نمی‌شود اما مردم ایران هر سال در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قدرت خود را بیش از سال‌های قبل در مقابل دشمنان به نمایش می‌گذارند و برای حفظ ولایت‌فقیه پایداری می‌کنند.
امام‌جمعه موقت تبریز تصریح کرد: راهپیمایی باشکوه 22 بهمن بعد از 37 سال نشان‌دهنده شور و نشاط انقلابی مردم همچون سال‌های اولیه انقلاب بود که این موضوع برای دشمنان انقلاب مأیوس‌کننده و برای دوستان انقلاب خرسندکننده است.
وی تصریح کرد: مردم با حضور میلیونی خود در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب به دشمنان نشان دادند با گذشت 37 سال با همان روحیه ایثار، فداکاری و مقاومت پشتیبان ولایت هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند این عظمت و عزت را در هم بشکند.
آیت‌الله‌ آل‌هاشم تأکید کرد: مردم ایران این بار نیز نشان دادند که با صلابت و قدرت به راه خود ادامه می‌دهند و احدی نمی‌تواند این ملت را از راهی که انتخاب کرده‌اند، باز دارد، نمایش حضور بزرگ مردم در راهپیمایی 22 بهمن بیانگر شعور و بصیرت بالای مردم است و اکنون نوبت حضور در انتخابات است.
وی با اشاره به اهمیت فوق‌العاده مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی که در واقع رقم زدن سرنوشت سیاسی مردم است، گفت: بصیرت، لازمه حضور گسترده و باشکوه‌تر مردم در انتخابات هفتم اسفندماه است.
امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات و پای صندوق های رأی و تأثیر رأی مردم در سرنوشت کشور، افزود: این که در درون کشور مشکلاتی وجود داشته باشد دلیل بر حاضر نشدن در انتخابات نمی شود.
وی ادامه داد: مردم برای امنیت، آرامش و اقتدار نظام لازم است در این انتخابات حضوری گسترده داشته باشند، حضور گسترده در انتخابات در کنار انتخاب اصلح سبب خواهد شد تا کشور در مسیر رفع مشکلات قرار گرفته و مشکلات کشور رفع شود.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به نقش روحانیت در حرکت مردمی تبریز در ۲۹ بهمن ابراز داشت: قيام گسترده مردم تبریز در ۲۹ بهمن، نشان داد که روحانيت قدرت عظيمی است که می تواند به خاطر خداوند، مردم را برای انجام تکليف الهی به خيابان ها بکشاند.

وی افزود: اين قيام که امام خمينی(ره) آن را قيام همگانی مردانه در مقابل ظلم و بيداد خواند نشان داد که اين، فقط حضور انبوه آحاد مردم است که می تواند عظيم ترين هيجانات و حماسه ها و نهضت ها را در خفقان آميزترين شرايط، خلق کند.

آیت الله آل هاشم با تاکید بر اینکه قیام مشروطیت و نهضت تنباکو با رهبری و هدایت علمای این سرزمین، باعث حضور مردم آذربایجان برای دفاع از کیان و خاک ایران شد، تصریح کرد: مبارزات مردم آذربایجان علیه بیگانگان در طول تاریخ نشان دهنده غیرت دینی بوده و شجاعت آنها است که همیشه پشتیبان و حامی ولایت فقیه و روحانیت بودند.

امام جمعه موقت تبریز، قیام ۲۹بهمن تبریز را از دیگر ثمرات مبارزات ملت آذربایجان برشمرد و عنوان کرد: قیام مردم تبریز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و مردم آذربایجان در این قیام برای انقلاب اسلامی ایران سنگ تمام گذاشتند تا اینکه ستون فقرات رژیم پهلوی با این قیام شکسته شد.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز اظهار داشت: شورای نگهبان اصلی‌ ترین و مهم ‌ترین مرجع اعلام صلاحیت نامزدها محسوب می‌ شود.

وی با اشاره به اینکه تخریب رقبای انتخاباتی و خارج کردن آنان از فضای رقابت یکی از بدترین روش‌های برخی نامزدهای انتخاباتی است، افزود: اگر این افراد خود را خادم ملت می دانند و تلاش دارند تا در مجلس نظام اسلامی ایران فعالیت کنند، این‌ گونه رفتارها دیگر معنایی ندارد.

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و نظارت بر کلیه انتخابات کشور را دیگر وظیفه شورای نگهبان دانست و افزود: آن کسانی که به تخریب شورای نگهبان روی آورده‌اند، اگر اعتراضی به رد صلاحیت خود دارند، بایستی از مسیر قانونی اقدام کنند.

آیت الله آل‌هاشم با اشاره به اینکه تخریب نهادهای انقلابی و قانونی یکی از روش‌های دشمن برای ریل‌گذاری جهت جریان نفوذ در کشور است، تصریح کرد: امروز نیازمند هوشیاری و آگاهی هم نامزدهای انتخاباتی و هم مردم برای فعالیت مجلسی ولایت‌مدار و مستقل بدون وابستگی به جریان‌های سیاسی وابسته به غرب هستیم.

وی با اشاره به مهم ترین ویژگی های منتخبان ملت اظهار داشت: افرادی که از سوی ملت انتخاب و به مجلس راه پیدا می کنند باید نسبت به حفظ ارزش های انقلاب اسلامی تعهد داشته باشند.

امام جمعه تبریز همچنین حفظ امانت، صداقت در گفتار و عمل، توجه به مطالبات مردمی، رسیدگی به مشکلات جامعه و تلاش برای وضع قوانین را از دیگر مشخصات منتخب ملت برشمرد.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز گفت: امروزه بسیاری از مغازه‌های وقفی بازار تاریخی تبریز اجاره بهای بسیار ناچیز پرداخت می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقف تبریز امروز در جمع رؤسای ادارت اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اهمیت سنت حسنه وقف از دیدگاه اسلام اظهار داشت: موقوفات پشتوانه اقتصادی امور فرهنگی، دینی و تبلیغی اسلام در جوامع بشری شناخته می شوند.


آیت الله آل هاشم از مسؤولان اداره کل اوقاف خواست اهتمام بیشتری نسبت به عمل امینانه به نیات واقفان داشته باشند و خاطرنشان کرد: عمل به نیات واقفان و ارایه گزارش به عموم مردم موجب جلب اعتماد جامعه نسبت به متولیان موقوفات خواهد شد، در این صورت عمل به این سنت حسنه نیز افزایش خواهد یافت.
امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ وقف در جامعه از مستاجران موقوفات خواست با توجه به عمل به نیات خیراندیش واقفان، اماکن وقفی را با بهای عادلانه اجاره کنند و تصریح کرد: امروزه بسیاری از مغازه‌های وقفی بازار تاریخی تبریز اجاره بهای بسیار ناچیز پرداخت می کنند.
متولی موقوفات مرحومه خیره النساء در تبریز گفت: به روز کردن اجاره بهای موقوفات استان نیازمند همت سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری مستأجران موقوفات است، اگر وقف به معنای حقیقی کلمه در جامعه اسلامی احیا شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد.
وی همچنین بر اهتمام بیشتر اداره کل اوقاف نسبت به سند دار کردن موقوفات تاکید کرد و گفت: اکنون تعدادی از موقوفات استان بدون سند هستند که موجب دست‌اندازی عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب می شود، دستگاه قضائی نیز باید در رفع غصب موقوفات استان حمایت جدی داشته باشد.
آیت الله ‌آل‌هاشم با تأکید بر این‌که سنت حسنه وقف ظرفیت بس
یار عظیمی در رهایی کشور از اقتصاد نفتی می تواند داشته باشد، افزود: بسیاری از موقوفات استان مانند ربع رشیدی و قائم مقام فراهانی اگر احیا شوند، تحولی بزرگ در اقتصاد استان را شاهد خواهیم بود.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: حوزه و روحانیت باید سبک زندگی امام حسین(ع) را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... تدوین و در جامعه تبیین کنند، چرا که زنده ماندن اسلام، به برکت حرکت سیدالشهداء (ع) است.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تبریز، با بیان اینکه امام حسین(ع) تمام هستی خود را فدای اسلام و ارزش های دینی کرد، ابراز داشت: حادثه عاشورا همانند یک دانشگاه بزرگ معرفتی بوده و آثار عشق و بندگی در آن متجلی شده است.

امام جمعه موقت تبریز افزود: حرکت امام حسین(ع)، حرکتی بود که موجب احیاء اسلام ناب شد و اسلام های من درآوردی و تقلبی را کنار زده و اسلام واقعی را به جهانیان معرفی کرد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) شهید راه امر به معروف، نماز و ارزش های دینی است و کسی که ادعای حسینی بودن دارد باید این مسائل در الویت های اصلی زندگی او قرار گیرد و به این دسته از امور توجه داشته باشد.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) در آن گرما و سختی جنگ، با اقامه نماز جماعت ظهر، مهم ترین پیام خود را که عبارت بود از احیای ارزش های دینی خصوصا نماز را به زیبایی به تصویر کشیدند.

استاد حوزه تبریز اضافه کرد: فرهنگ نماز و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نظامی که نشات گرفته از حادثه کربلا است باید به صورت ویژه مورد توجه عام و خاص قرار گیرد.

وی، یادآور شد: امام حسین(ع) به منزله چراغ فروزان هدایت بوده که هرکسی خودش را با ایشان پیوند دهد و سوار کشتی نجات ایشان شود، خیر دنیا و آخرت نصیبش شده و عاقبت به خیر خواهد شد.

آیت الله آل هاشم در خاتمه گفت: حوزه و روحانیت باید سبک زندگی امام حسین(ع) را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... تدوین کرده و آن را در جامعه تبیین کند، چرا که زنده ماندن اسلام، به برکت حرکت حضرت سیدالشهداء (ع) است.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:


  خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز با محکوم کردن اعدام شیخ نمر النمر در عربستان سعودی، گفت: عربستان سعودی با شهادت این روحانی و شیعه انقلابی بیش از هر زمان دیگری به سمت اضمحلال حرکت کرد.

آیت الله سید محمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که اعدام شیخ نمر اولین و آخرین جنایت رژیم منحوس آل‌سعود نیست، اظهار داشت: این جنایت تاریخی نشان داد که دولت عربستان تحمل شنیدن منتقدان و معترضان داخلی را ندارد.
وی با تأکید بر این‌که اعدام شیخ نمر اوج درماندگی آل‌سعود بود، تصریح کرد: عربستان سعودی با شهادت این روحانی و شیعی انقلابی بیش از هر زمان دیگری به سمت اضمحلال حرکت کرد. شهید کردن فردی که از لحاظ سیاسی و ایدئولوژیکی در تضاد با آل سعود بود و از طرفی مورد حمایت شیعیان جهان موازنه قدرت را علیه عربستان خواهد کشید.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که شهادت شیخ نمر موجی از اعتراضات بین‌المللی را روانه آل‌سعود خواهد کرد، گفت: حاکمان آل سعود برای رهایی از بن بست سیاسی سعی در فرافکنی افکار داخلی و منطقه ای خویش دارند، اعدام فردی مجتهد با نام تروریست اوج خباثت این رژیم سفاک است.
آیت الله‌ آل‌هاشم با بیان این‌که این جنایت منطقه را به بی ثباتی هدایت خواهد کرد، افزود: اضمحلال درونی نظام فاسد آل‌سعود در آینده‌ای نه چندان دور رقم خواهد خورد، البته تاریخ نشان داده هر گاه ملتی برای استقلال، آزادی و عزت خود شهید تقدیم کند، پیروزی نهایی را کسب کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح جنایات رژیم آل‌سعود در دیگر کشورهای اسلامی اظهار داشت: پس از بهار عربی، عربستان برای رهایی از نفوذ آن در داخل اقدام به تحرکات منطقه ای در بحرین و یمن و سوریه کرد که این مدل برای حاکمان در حال سقوط قابل پیش بینی است.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که عربستان دچار اشت
باه محاسباتی و استراتژیکی شده است، گفت: اشتباهات محاسباتی در چندین مدل آل سعود را در آینده نزدیک به پرتگاه نزدیک خواهد کرد، شهادت شیخ جهادگر و انقلابی شیعه عامل اصلی در بیداری دیگر ملت‌های جهان خواهد بود.
وی با انتقاد از واکنش خنثی و منفعلانه سازمان کنفرانس اسلامی و نهادهای حقوق بشری در قبال جنایات آل‌سعود تصریح کرد: آل سعود جهت حفظ خود با این اقدام شیعیان را به مجادله تاریخی می طلبد، غافل از این‌که این رژیم به زودی از درون فرو خواهد پاشید.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

  خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که جریان صهیونیستی از توسعه روابط روزافزون دو ملت ایران و آذربایجان نگران بوده و به دنبال ایجاد اختلاف و بدبینی میان دو کشور همسایه و مسلمان است، گفت: رژیم صهیونیستی مخالف وحدت کشورهای اسلامی است، از این رو نهایت تلاش خود را برای حذف دینداران و روحانیان از صحنه اجتماعی آذربایجان می‌کند.

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،با اشاره به این‌که دین‌ستیزی دولت‌ها هیچ عاقبت خوشی در تاریخ نداشته است، اظهار داشت: طی روزهای گذشته شاهد تحرکات ضداسلامی در کشور جمهوری آذربایجان بوده‌ایم، این در شرایطی است که اکثر قریب به اتفاق مردم این کشور مسلمان و شیعه هستند.
وی با انتقاد از برخورد شدید و یورش نیروهای ویژه پلیس آذربایجان به دینداران در شهرک نارداران و به خاک و خون کشیدن دینداران و نمازگزاران مؤمن، خاطرنشان کرد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته شاهد نفوذ جریان‌های صهیونیستی و وهابی در این کشور اسلامی بوده‌ایم، به گونه‌ای که تبلیغ دین برای وهابیت آزاد است.
این عالم برجسته منطقه آذربایجان با بیان این‌که گروه‌های تروریستی تکفیری و سلفی زاییده تفکر وهابیت در منطقه است، گفت: دولت جمهوری آذربایجان باید بداند که خطر اصلی همان جریان‌های تکفیری و داعشی هستند که در این کشور نفوذ داشته‌اند، نه عزادارای مردم مظلوم نارداران در اربعین حسینی، برای همگان آشکار است که وهابی ها و سلفی های تکفیری به دروغ فریاد الله‌اکبر سر می‌دهند.
آیت الله آل‌هاشم ادامه داد: جمهوری آذربایجان به‌عنوان یک کشور مسلمان و دارای منابع غنی نفت، از جمله کشورهایی است که طرح وهابی ها و سلفی های تکفیری در آن اجرایی شده و ائتلاف تکفیری صهیونیستی، منطقه مذهبی نارداران را که به‌ عنوان مرکز عزدارای برای امام حسین(ع) شناخته می شود، برای قربانی کردن برگزیده است
وی تصریح کرد: بسیار حیرت‌آور است که پلیس آذربایجان پرچم‌های «یا حسین» و «یا ابوالفضل» موجود در نارداران را به‌عنوان پرچم‌های داعشی وانمود کرده و برای این منظور، شبکه‌های تلویزیونی و پایگاه‌های اینترنتی را هم بسیج کردند. نیروهای پلیس پرچم های عزای امام حسین (ع) را طوری با افتخار از سر منازل زیر کشیده اند که گویی مناطق اشغالی آذربایجان را آزاد کرده‌اند.
امام جمعه موقت تبریز افزود: مایه تعجب است انرژی، به جای این‌که توان و ظرفیت های دولت آذربایجان برای آزادسازی مناطق اشغالی و قره باغ استفاده شود، علیه مردم دیندار خود آذربایجان به کار گرفته می شود. این در حالی است که همین دیندارن با برخورداری از روحیه شهادت طلبی و انگیزه جهادی آماده اند؛ مناطق اشغالی و قره باغ را از دست اشغالگران ارمنی آزاد کنند.
آیت الله آل‌هاشم با انتقاد از اقدامات خشن، سرکوبگرانه و خارج از عرف نیروهای ویژه پلیس آذربایجان علیه دینداران این کشور گفت: متأسفانه همزمان با حادثه نارداران؛ روحانیان شهرهای گنجه، لنکران، نفتچاله نیز با انگ تلاش برای کودتا، تروریسم و افراطی گری دستگیر شده و عرصه بر دین‌داران تنگ شده است.
وی با بیان این‌که جریان صهیونیستی از توسعه روابط روزافزون دو ملت ایران و آذربایجان نگران بوده و به دنبال ایجاد اختلاف و بدبینی میان دو کشور همسایه و مسلمان است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی مخالف وحدت کشورهای اسلامی است، از این رو نهایت تلاش خود را برای حذف دینداران و روحانیان از صحنه اجتماعی آذربایجان می‌کند.

 

 

 



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد